اماکن دیدنی ایران

حفاظت از آثار تاریخی با استفاده از فناوری واقعیت مجازی

گردشگری راهی برای درک زیبایی‌های پیرامون و ارتباط با جهان اطراف است. با پیشرفت فناوری، تجربه‌های خاص و باورنکردنی در گردشگری ایجاد شده که یکی از این روش‌های فناوری واقعیت مجازی (VR) است.

ایسنا: با استفاده از فناوری واقعیت مجازی اگر امکان سفر وجود ندارد کاربر با این روش تمام زیبایی‌ها و احساسات ناشی از آن را درک خواهد کرد.

افزایش گردشگر در مکان‌های محبوب گردشگری و میراث فرهنگی موجب آسیب رساندن به این مکان‌ها طی زمان خواهد شد و در نتیجه با واقعیت مجازی از این مورد پیشگیری خواهد شد و حتی تجربه گردشگری در مکان‌هایی که دسترسی به آنها به راحتی میسر نیست فراهم خواهد شد.

برای بسیاری از ما پیش آمده که مکان‌های مختلف تاریخی را برای خود مجسم کنیم. حال با این روش به راحتی می‌توانیم به تصورات خود وارد شده و تجربه گردشگری خیالی داشته باشیم، اما واقعیت مجازی آنقدر هم مجازی نیست و منطبق با واقعیت است.

واقعیت مجازی احساس مشابهی مانند زمان بازدید حقیقی در کاربر ایجاد می‌کند و با تحریک احساسات و تصورات بصری تجربه واقعی برای فرد ایجاد می‌شود.

در این روش در ابتدا مکان مورد نظر انتخاب شده و با زاویه 360 درجه نمایش داده می‌شود. یکی از نمونه‌های این تصاویر گردشگری در استرالیا است.

از دیگر نمونه‌های این گردشگری می‌توان به جاذبه‌های گردشگری تایلند اشاره کرد که مقامات این کشور ارائه کرده‌اند. با این روش صخره‌های مرجانی که همیشه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند آسیب نمی‌بینند.

از دیگر مزایای این فناوری بازدید از رویدادهای تاریخی است. در این روش از ویدئوهای شناور، صفحه نمایش لمسی تعاملی و آثار تاریخی در بازسازی صحنه‌های جنگ استفاده می‌شود.

با فناوری VR به راحتی از مکان‌های غیرقابل دسترس و یا خطرناک بازدید می‌شود و نمونه این گردشگری، گردشگری حیات وحش است که با این روش هم از آسیب به حیات وحش پیشگیری شده و هم سلامت گردشگران تضمین می‌شود.

گردشگری VR همچنین می‌تواند به افزایش سلامتی و رفاه کمک کند. ساعت کار طولانی می‌تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود و سفر راحت و آسان منجر به آرامش فرد خواهد شد.

در حال حاضر امکانات جدید برای برنامه‌های VR در حال ظهور بوده تا این فناوری تکامل یابد و همانطور که مسافران به دنبال تجربیات جدید هستند واقعیت مجازی نیز با تجربیات واقعی جهان مطابقت یافته و باعث افزایش لذت گردشگری می‌شود.