گردشگری و توریسم

فعالیت معدنی در سنگ نگاره های راونج دلیجان متوقف شد

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی میراث فرهنگی استان مرکزی سید «محمد حسینی» افزود: فعالیت معدنی در محدوده سنگ نگاره های راونج دلیجان تهدیدی جدی برای این آثار تاریخی با ارزش بود که با پیگیری و با دستور دادستان فعالیت این معدن متوقف شد.
وی اظهارداشت: تداوم فعالیت این معدن سنگ آسیبی جدی و غیرقابل جبران برای سنگ نگاره های راونج به دنبال داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در محوطه دره کوه روستای راونج از توابع شهرستان دلیجان معدن سنگی در چند روز گذشته فعالیت خود را آغاز کرده بود که ادامه فعالیت آن یک آسیب ملی را در پیش داشت.
حسینی یادآور شد: مجموعه سنگ نگاره های راونج دلیجان متنوع، پراکنده و به لحاظ تاریخی بسیار منحصر به فرد است و پس از فعالیت این معدن و اعتراض شورای روستای راونج تیم کارشناسی به منطقه اعزام شد و گزارش آن به دادستان اعلام شد که توقف فعالیت این واحد را در پی داشت.
وی افزود: مجوز فعالیت معدنی این واحد 10 سال پیش و در دوره دولت گذشته به منظوراستخراج سنگ شفق صادر شده بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تاکید کرد: قدمت سنگ نگاره های راونج به هزاره هفتم پیش از میلاد تا دوره های اسلامی بر می گردد و پرونده ثبت ملی این سنگ نگاره ها در دست اقدام است.
حسینی اظهار داشت: برخی مجوزهایی که در دولت های نهم و دهم برای برخی فعالیت ها در استان صادر شده تهدیدی امنیت فرهنگی است اما، در دولت تدبیر و امید فعالیت ده ها معدن در منطقه آبگرم محلات و غار نخجیر با پیگیری متوقف و مجوز های صادره باطل شد.
شهرستان دلیجان استان مرکزی یکی از نقاط مورد توجه کاوشگران و پژوهشگران سنگ نگاره های کشور است که در سه منطقه دارای آثار سنگ نگاره ای است.
بیش از 200 سنگ نگاره مربوط به دوره های هزاره هفتم قبل از میلاد در شهرستان دلیجان کشف شده است.
دلیجان در جنوب شرقی استان مرکزی واقع شده و حدود 145 کیلومتر با اراک مرکز این استان فاصله دارد.
/6013/7277

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


فعاليت معدني


توقف