گردشگری و توریسم

گام نخست مرمت راه آب تاریخی شاهرود انجام شد

حمید رضا حسنی یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان این مطلب افزود: این اثر تاریخی به عرض 1.5 تا 2.5 متر در دامنه و شیب تند کوه ساخته شده و در سال های گذشته قسمت‌هایی از آن تخریب شده است.
وی با اشاره به اینکه این راه آب به صورت خشکه چینی با سنگ کوهی برای انتقال آب از سرچشمه به محله بیدآباد ساخته شده ، یادآور شد: در این عملیات، لوله‌گذاری در مسیر برای هدایت آب های سطحی به طول 250 متر انجام شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود با بیان اینکه اکنون کار مرمت 520 متر از این بنا باقی مانده، اضافه کرد: در گام نخست کار پاکسازی محوطه راه آب، پر کردن محل‌های فرسایش یافته در طول مسیر و مرمت دیواره راه آب با سنگ کوهی انجام شده است.
به گزارش ایرنا، راه آب قدیم شاهرود در دامنه رشته کوه شمال غربی شهر واقع شده و متعلق به دوره قاجار است.
این اثر تاریخی در سال 1384 به شماره 12274 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
*** کشف و ضبط مجسمه قوچ و سکه تقلبی در شاهرود
روز گذشته نیز مجسمه قوچ و سکه تقلبی در ایست و بازرسی شهید نوری شاهرود کشف و ضبط شده است. مسئول واحد حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این 2 شیء تقلبی از داخل جعبه فرمان یک دستگاه خودروی پژو کشف شده است.
یدالله یحیی پور با اشاره به تحویل متهمان پرونده و اشیای تقلبی به مرجع قضایی، اضافه کرد: این افراد به خرید مجسمه قوچ و سکه تقلبی و حمل و نگهداری آن اعتراف و کردند و دادگاه هر یک از آنها را علاوه برضبط اشیای توقیفی به جزای نقدی معادل نصف ارزش کارشناسی شده اشیای و مجازات قانونی طبق ماده 566 مکرر قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) محکوم کرد.
به گزارش ایرنا، شهرستان شاهرود دارای 148 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی است که از این تعداد، 63 اثر مربوط به بناها و محوطه های تاریخی، 73 تپه تاریخی و 11 اثر معنوی است.
این شهرستان یک شهر ، هشت روستا و هشت منطقه نمونه گردشگری دارد.
7359/6167

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


مرمت


شاهرود