اماکن دیدنی ایران

شانزلیزه؛ قلب رمانتیک پاریس

یکی از جاذبه‌های معروف گردشگری در فرانسه، یکی از معابر اصلی شهر پاریس است. فرانسوی‌ها شانزلیزه را «زیباترین خیابان جهان» می‌نامند؛ ادعایی که البته درباره صحت و سقم آن بنا به سلیقه گردشگران اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد.

ایسنا: خیابان شانزلیزه با زیبایی فراوان، کافه تراس‌های معروف و فروشگاه‌ها و سالن‌های تئاتر لوکس، یکی از معروف‌ترین خیابان‌های جهان است. معنی شانزلیزه «دشت الیزه» است و کاخ الیزه نیز در نزدیکی این خیابان قرار گرفته است.

تا سال ۱۶۱۶ میلادی شانزلیزه چیزی فراتر از خیابانی متشکل از مغازه‌ها و باغ‌ها نبود، تا زمانی که همسر پادشاه فرانسه تصمیم به ایجاد بلواری با درختانی بلند در امتداد این خیابان گرفت. پس از آن نیز سایر پادشاهان و معمارها این کار را داده و عملیات ساخت این بلوار را کامل کردند. در سال ۱۷۲۴، باغ و خیابان با هم تلاقی کرده و وسعت خیابان تا کاخ ادامه یافت.

در سال ۱۸۲۸، شانزلیزه اندک اندک به یکی از سمبل‌های پاریس بدل شد و فضای باغ‌گونه آن شروع به تغییر کرد. اوج جذابیت و تغییرهای این خیابان در دوران ناپلئون سوم به وقوع پیوست. در این دوران فواره‌ها، عابرگذرها و همچنین روشنایی شانزلیزه تجهیز شد. کار ساخت بنای طاق نصرت برگرفته از معماری رومی نیز در سال ۱۸۳۶ به پایان رسید و تا به امروز به عنوان نماد این خیابان خودنمایی می‌کند.

فرانسه سال‌هاست که به عنوان نخستین مقصد گردشگری در جهان شناخته می‌شود و شهر پاریس در این میان با جاذبه‌های بی‌شمارش، پربازدیدترین شهر جهان به شمار می‌رود و گردشگرانی که در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی از پاریس و حومه آن دیدن کردند ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده و به دنبال وقوع سلسله حملات تروریستی در فرانسه از سال ۲۰۱۵ به بعد آمار گردشگران این کشور با افت شدیدی روبرو شده بود. اما از سال ۲۰۱۷ بار دیگر شمار خارجیانی که به فرانسه آمدند، به شدت فزونی گرفت.

از گذشته فروشگاه‌های گوناگونی در محل امروزی خیابان شانزلیزه وجود داشتند. در قدیم «شانزلیزه» دشتی وسیع بود که خرده فروشان بومی اداره مغازه‌های آن را در دست داشتند؛ اما به مرور زمان گسترش یافت تا به شکل امروزی تبدیل شد.

وجود فروشگاه‌های متعدد و رستوران‌های لوکس در این خیابان باعث جذب گردشگران می‌شود و وجود چنین جاذبه‌هایی سبب می‌شود گردشگران بسیاری این خیابان را در صدر لیست بازدید خود قرار دهند.

همچنین در اطراف خیابان شانزلیزه دیدنی‌هایی از جمله موزه لزنولید، نمایشگاه اتومبیل سیتروئن، تاق پیروزی فرانسه، مجتمع تفریحی فیتچ و میدان کنکورد وجود دارد که مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.