گردشگری و توریسم

بقعه شیخ جبرییل به پایگاه جهانی بقعه شیخ صفی الدین ملحق می شود

به گزارش ایرنا، نادر فلاح روز یکشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از روند مرمت بقعه شیخ جبرییل افزود: مستند سازی های لازم در این زمینه خصوص انجام شده و مدارک لازم برای الحاق این مجموعه به بقعه شیخ صفی الدین در اختیار یونسکو قرار می گیرد.
وی بیان کرد: بقعه شیخ جبرییل به عنوان باغ مزار به ثبت ملی رسیده و تلاش می شود تا در قالب بقعه شیخ صفی الدین به ثبت جهانی نیز برسد.
وی گفت: با الحاق این بنای تاریخی به بقعه شیخ صفی الدین و یکی شدن پرونده 2 مجموعه تاریخی علاوه بر افزایش بازدید گردشگران، اعتبارات عمرانی و مرمت این بنای تاریخی نیز تامین خواهد شد.
فلاح همچنین از آغاز عملیات عمرانی در محوطه بقعه شیخ جبرائیل خبر داد و گفت: محوطه این بقعه چند سال بود که به حال خود رها شده بود و با اجرای فضای سبز ، چراغانی و نورپردازی و همچنین ایجاد رواق های جدید در یکی از دیوارهای خروجی تلاش می شود، بقعه احیا شود.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل همچنین افزود: این بنا مورد علاقه علویان ترکیه و اروپا بوده و هر ساله تعداد زیادی از این افراد برای زیارت به این بقعه به اردبیل سفر می کنند.
بقعه شیخ جبرییل در 2 کیلومتری شهر اردبیل در روستای شیخ کلخوران واقع شده است.
بر اساس ذکر منابع تاریخی، زمانی که بقعه معروف ‘الله الله’ بر روی مقبره شیخ صفی‌ الدین اردبیلی احداث می‌شد؛ مقبره مشابهی برای پدر شیخ صفی‌ الدین در سه کیلومتری اردبیل در روستایی به نام کلخوران که هم اکنون به یکی از محله های این شهر تبدیل گشته، احداث شده است.
مقبره شیخ جبرییل در اوایل قرن دهم هجری قمری بنا شده ، این بنا در محوطه مشجری به ابعاد 150 در 200 متر قرار دارد که مقبره سید امین‌ الدین جبراییل به صورت یک هشت ضلعی در وسط باغ قرار گرفته‌ است.
بنای این مقبره از قسمت‌ های حیاط بقعه، ایوان جلو بنا، رواق، حجرات و غرفه‌ ها تشکیل شده است.
حیاط مقبره چهار ضلعی، به شکل مستطیل که دارای 2 در (ورودی و خروجی) بوده و در وسط آن بقعه شیخ قرار دارد که دارای خیابان‌ هایی سنگفرش شده و موازی دیوارها بوده که برای عبور و مرور کشیده شده و دارای باغچه‌ های متعددی است.
در گذشته درهای حیاط دارای سردرهای کاشی کاری شده بود، ولی بر اثر مرور زمان از بین رفته و هم اکنون قسمتی جزیی از کاشی کاری های نفیس این سردرها که به‌ صورت طاق‌ ها و مقرنس‌ های گچی دیده می‌شود، باقی مانده‌ اند.
در انتهای محوطه باغ شیخ، یعنی در محل درب خروجی، حجره ها و ساختمانی آجری طاق بندی شده وجود دارند، هر یک از این ساختمان‌ ها 2 طبقه بوده و دارای اتاق های کوچک با پله های مار پیچی است که اصول ساختمانی قدیم در آن رعایت شده است.
بر اساس ذکر برخی منابع تاریخی، علاوه بر قبر سه تن از اجداد شیخ صفی از جمله شیخ جبرییل پدر شیخ صفی، شیخ قطب‌الدین جد او و صلاح ‌الدین جد شیخ جبرییل در این بقعه، 2 تن از برادران تنی امام رضا (ع)‌ به نام‌ های سیدحمزه و صدرالدین نیز در این مکان دفن شده‌ اند که قبر آنها نیز وضعیت مطلوبی ندارد.
3006/6016

انتهای پیام /*


فرهنگی


بقعه


شیخ جبرائیل


ملحق