اماکن دیدنی ایران

آغاز عملیات احیای برج و باروی دروازه شمالی گنبد سلطانیه

مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه، از آغاز عملیات احیای برج و باروی دروازه شمالی گنبد سلطانیه خبر داد و گفت: این دروازه در گذشته به‌عنوان دروازه اصلی ارگ مورد استفاده قرار می‌گرفته است .

ایسنا: میرموسی انیران  اظهار کرد: به منظور احیای پیشینه تاریخی دروازه شمالی گنبد سلطانیه، در حال حاضر در صدد احیای جبهه شمالی برج و باروی این قسمت از گنبد هستیم تا گردشگران در آن مسیر حرکت کنند .

وی افزود: در این راستای بیشتر از توان داخلی مجموعه و استادکاران پایگاه جهانی سلطانیه بهره‌ خواهیم برد، هم‌چنین سنگ‌های برج و بارو از محلی که سابق در تامین سنگ مجموعه سلطانیه مورد استفاده قرار می‌گرفته، تامین می‌شود.

مدیر پایگاه جهانی گنبد سلطانیه تصریح کرد: هدایت گردشگر از دروازه شمالی یکی از کارهای مهم ساختاری است که در این پایگاه جهانی صورت گرفته است، در نتیجه بر آن شدیم تا گردشگر را در مسیری قرار دهیم که بیشترین فضا را از مجموعه دریافت کند، در سال‌های اخیر ورودی غربی به‌عنوان ورودی اصلی ارگ مورد استفاده قرار می‌گرفت که مسیر به ورودی شمالی تغییر یافت .

وی در ادامه گفت: این تغییر از محاسن بسیاری برخوردار است، نخست گردشگر در مسیر ورودی تاریخی گنبد قرار می‌گیرد و حس و حال گذشته به او دست می‌دهد در این مسیر بازدید کننده آثار بیشتری از ارگ را مشاهده کرده و درک بیشتری نسبت به ارگ سلطانیه خواهد داشت .

انیران خاطرنشان کرد: این مسیر در گذشته، شن‌ریزی شده بود که برای سهولت تردد مسیری از تخته فراوری شده و مقاوم ایجاد شده و فاز اول آن به اتمام رسیده است و فاز دوم به علت وجود شیب در مسیر، نیاز به پله دارد، همچنین مناسب سازی مسیر برای معلولین و جانبازان نیز صورت خواهد گرفت .