گردشگری و توریسم

پایگاه منظر فرهنگی و طبیعی باغ شهر جالق سراوان به تصویب رسید

به گزارش ایرنا حمزه ندرت زهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با پیگیریهای مدیر کل و پس از دفاعیه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان با کسب اکثریت آرا پایگاه جدید منظر فرهنگی و طبیعی باغ شهر جالق سراوان به تصویب رسید.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان بیان کرد:‌ این مصوبه در جلسه شورای تخصصی امور پایگاه های معاونت میراث فرهنگی کشور پس از بحث و بررسی کارشناسان عالی رتبه سازمان به تصویب رسیده است.
وی گفت: بخش جالق با دارا بودن بیشترین آثار تاریخی، جاذبه ها و مناظر طبیعی در سطح شهرستان سراوان نقش مهمی در صنعت گردشگری این شهرستان داشته و همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است.
ندرت زهی افزود:‌ بقعه، قبرستان، تپه، مسجد، مدرسه، سنگ نگاره ها، قلعه و مناظر طبیعی و قنات های پرآب از مهمترین آثار شهر جالق است.
وی اظهار داشت:‌ بسیاری از این آثار تاریخی مربوط به دوران پیش از میلاد، اشکانی، ساسانی و دوره اسلامی هستند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان اضافه کرد: تعدادی از این آثار همچون قلعه های شیشه ریز و کوه کن، تپه میر عمر، سنگ نگاره های نگاران و قلعه های سینوکان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.
به گفته ندرت زهی شهر جالق که از چندین محله و بافت قدیمی تشکیل شده است به علت دارا بودن هفت رشته قنات با نخلستان های باشکوه و آثار وابنیه متعدد تاریخی مورد توجه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.
وی گفت: مسیرهای سراوان- ناهوک- نگاران- سینوکان- جالق- کله گان و روستای جهانی کلپورگان از مهمترین مسیرهای گردشگری شهرستان سراوان هستند که پس از جهانی شدن کلپورگان به جمعیت گردشگران و تورهای گردشگری افزوده شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان افزود: جغرافی دانان مسلمان در دوره های سوم و چهارم هجری از شهر جالق به نام «جالک» و یکی از شهرهای مهم مکران در منابع خود نام برده اند.
شهر جالق مرکز بخش جالق در 70 کیلومتری سراوان واقع شده و مرز مشترک با کشور پاکستان دارد.
سراوان در 343 کیلومتری زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و جنوب شرق ایران واقع شده است .
7336 **6081

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


گردشگري


باغ شهر جالق