اماکن دیدنی ایران

گردشگری و توسعه

روند روبه‌رشد ورود گردشگران به ایران و وضعیت بسیارمطلوب در شاخص‌هایی همچون قیمت رقابتی در کنار روند روبه‌رشد در سایر شاخص‌های رقابت پذیری، نشان‌دهنده جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران است.

علی حیدری

ایران سرشار از جاذبه های شگفت انگیز تاریخی، طبیعی، علمی، هیجانی، ادبی و هنری است، به همین علت هم جزء 10 کشور برتر جهان از نظر تنوع بالای جاذبه های گردشگری قرار دارد.
این توانمندی بالا در شرایطی است که میزان گردش اقتصادی ایران از محل گردشگری با جایگاه آن در برخورداری از جاذبه ها قابل مقایسه نیست، اگرچه این رقم طی سال های گذشته با رویکرد دولت تدبیر و امید افزایش یافته است اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد.
بسیاری از جاذبه های گردشگری در ایران منحصر به فرد هستند و همین تک بودن هم آنان را متفاوت از سایر جاذبه های دیدنی این سرزمین می کند، همچون کویر لوت که گرمترین نقطه جهان را در خود جای داده است،شهر سوخته، قنات قصبه قدیمی ترین و عمیق ترین کاریز جهان با 2700 سال قدمت.
ایران همچون عروسی است که فقط مشاطه گری زبر دست می خواهد تا برای برای آماده سازی استقبال از گردشگران گسترده جهانی دست به کار شود و زمینه جذب مسافر را فراهم سازد.
در حالی کشور ترکیه فقط با برنامه ریزی برای یک شهر خود، موفق به دستیابی به جذب 20 میلیون گردشگری خارجی در سال می شود که تعداد و تنوع جاذبه های گردشگری آن با ایران غیر قابل مقایسه است، سرزمینی که هر کدام از جاذبه های آن می توانند در صورت معرفی، برنامه ریزی، فراهم سازی بسترها، تبلیغ گسترده و گاه سرمایه گذاری مناسب به تنهایی میزبان بیش از 20 میلیون گردشگر خارجی باشند.
این در شرایط است که دولت تدبیر و امید از همان بدو فعالیت خود از سال 92، موضوع توسعه اقتصاد گردشگری را در دستور کار خود قرار داده و به تازگی هم با ابلاغ آیین نامه های مربوط به بوم گردی و مناسب سازی روستاهای گردشگری فصل جدیدی از اقدامات خود در این زمینه را آغاز کرده است.
براساس آمار مجمع جهانی اقتصاد در مورد شاخص‌های رقابت‌پذیری گردشگری ایران و مقایسه آن با رقبای منطقه خود در زمینه گردشگری، ایران طی سال‌های اخیر در بسیاری از شاخص ها رشد مطلوبی داشته است.
جمهوری اسلامی در سال 2011 رتبه 114 از بین 139 کشور، در سال 2013، با 16 پله صعود، رتبه 98 از بین 140 کشور، در سال 2015 رتبه 97 از بین 141 کشور و در نهایت در سال 2017 با 4 پله صعود، رتبه 93 از بین 136 کشور جهان را به خود اختصاص داده است.
کارشناسان معتقدند که جمهوری اسلامی بدلیل پراکندگی جاذبه ها و وجود ظرفیت های گردشگری، فرهنگ و تاریخ غنی؛ امنیت ، حمایت دولتی و سیستم بانکی و وجود اماکن مذهبی از ادیان مختلف جذابیت برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری دارد.
در کنار هر کدام از جاذبه های مختلف و متنوع ایران، روستاهای این سرزمین پهناور هم هر کدام حرفی و داستانی برای تعریف کردن به گردشگران تشنه سادگی، اصالت، هوای پاک، طبیعت، سکوت و آسمانی با ستارگان بی شمار دارد.
با مد نظر قراردادن این جذابیت ها و برنامه ریزی دولت، جای امیدواری دارد که در صورت اجرای موفقیت آمیز برنامه بوم گردی در سطح کشور، بتوان شاهد رونق اقتصادی سبز به نام گردشگری بود، اقتصادی که بتواند معیشت روستاییان را بهبود ببخشد و مانع از گسترش آلاینده ها در سطح شهرها شود و فرصت مهاجرت معکوس روستایی و به دنبال آن کاهش حاشیه نشینی را فراهم سازد.