اخبار گردشگری, کنفرانس و کنگره

 برگزاری کنفرانس «بین المللی سیاو/ ایکوموس» گامی موثر در جهانی سازی فرهنگ و تاریخ اصیل ایران

کنفرانس بین المللی سیاو/ ایکوموس

 برگزاری کنفرانس «بین المللی سیاو/ ایکوموس» گامی موثر در جهانی سازی فرهنگ و تاریخ اصیل ایران

معاون میراث فرهنگی کشور برگزاری کنفرانس «بین المللی سیاو/ ایکوموس» در ایران را گامی موثر در جهانی سازی فرهنگ و تاریخ اصیل کشور دانست.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، “محمدحسن طالبیان” معاونت میراث فرهنگی کشور با حضور در نخستین کنفرانس بین المللی «سیاو/ایکوموس» در ایران و شهر تبریز، پیرامون برگزاری این کنفرانس با بیان اینکه فرهنگ و پیشینه غنی تاریخی مهم‌ترین داشته ایرانیان است که آنها را به بهترین شکل به دنیا و جهانیان معرفی می‌کند ادامه داد: میراث فرهنگی به ما کمک می‌کند تا برپایه هویت فرهنگی خود که نشأت گرفته از شناخت گذشتگان‌مان است، آینده‌ای پربارتر بسازیم.

طالبیان با اشاره به اینکه رویدادهای بین المللی فرصتی مناسب برای اشاعه فرهنگ و تاریخ بومی ایرانی در سطح جهانی است، ادامه داد: برگزاری رویدادهای بین المللی با حضور متخصصان و صاحب نظران، زمینه مناسبی را برای تعامل و ایجاد ارتباط با فرهنگ های مختلف فراهم می سازد، در این راستا معرفی فرهنگ اصیل ایرانی نیز در کنفرانس هایی این چنین قطعا برای تثبیت جایگاه جهانی ایران نقش بسزایی خواهد داشت.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: با حضور و تعامل متخصصین خارجی و داخلی دامنه‌ی همفکری و تبادلات علمی و فرهنگی گسترش و قدمی رو به جلو در جهت شناخت و معرفی فرهنگ و میراث معماری غنی ایرانی در جهان، برداشته می شود.

طالبیان با تاکید به اینکه هدف ایکوموس تلاش جهانی برای ایجاد مفاهیم کلان و جدید در حوزه میراث فرهنگی است، ادامه داد: می‌بایست مضامین مختلفی را دراین راستا جستجو کرد تا بتوان از این طریق میراث فرهنگی را بر مبنای مفاهیم جدید توسعه داد.

 

کنفرانس بین المللی سیاو/ ایکوموس

 

وی در ادامه به بیان اهمیت وجود محوطه‌های تاریخی و لزوم حفظ آن پرداخت و گفت: بناها و محوطه‌های تاریخی از گذشته تا امروز نقش مهمی داشته‌اند و بسان رسانه‌هایی حاوی اطلاعات تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و … هستند که محققان از طریق تماس مستقیم با آن می‌توانند به این اطلاعات دست یابند و در حقیقت تجسد این اطلاعات در میراث فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.

طالبیان در پایان ضمن قدردانی از برگزاری کمپ بین المللی مستندنگاری معماری “ورنادوک” پیرامون برگزاری این کنفرانس، این رویداد را امری موثر در جهت حفظ تکنیک های دستی معماری و مستندسازی محوطه های تاریخی دانست و گفت: این کمپ با فعالیت متخصصان و صاحبنظران حوزه معماری علاوه بر مستندسازی طرح های بومی و سنتی اقلیم های مختلف، نقش بسزایی در حفظ تکنیک های اصیل معماری در عصر جدید تکنولوژی دارد.

گفتنی است، معاون میراث فرهنگی کشور پیرامون بازدید خود از طرح های مستندنگاری شده “سرای حاج حسین میانی” بازار تاریخی تبریز، از برگزاری چهارمین کمپ بین المللی ورنادوک از آسیاب‌های بادی نشتیفان در استان خراسان رضوی خبر داد.