گردشگری و توریسم

جلو خروج مواد اولیه فرش دستباف گرفته شود

هادی مخملی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نوسانات نرخ ارز باعث افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز فرش دستباف از جمله نخ، رنگ و ابریشم شده و این روند، قیمت تمام شده تولید را افزایش داده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر تجار کشورهایی مانند چین و پاکستان مواد اولیه تولید فرش دستباف مانند نخ و پشم ایرانی را به دلیل پایین بودن قیمت آن، بیش از گذشته خریداری و از کشور خارج می کنند. حجم بالای خروج این مواد اولیه هم اینک تولیدکنندگان داخلی را با کمبود آنها برای تولید مواجه کرده است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی گفت: ابریشم داخلی کفاف نیاز تولیدکنندگان فرش دستباف را نمی دهد. از سوی دیگر 98 درصد ابریشم وارداتی یا تولیدی در کشور در فرش دستباف مصرف می شود. نوسانات نرخ ارز شرایطی را بوجود آورده که ابریشم بسیار گران شده است.
وی افزود: بهتر است تعرفه ابریشم وارداتی با شرایط تولید فرش دستباف در کشور مطابقت داشته باشد. گرانی بیش از حد ابریشم، نخ و رنگ در مجموع قدرت تاب آوری تولیدکنندگان فرش دستباف را کاهش داده و این مساله بر کیفیت فرش دستباف، تولید و صادرات آن اثر خواهد گذاشت.
مخملی ادامه داد: بازار داخلی فرش دستباف با رکود شدیدی مواجه و فرش ماشینی رقیب فرش دستباف شده است. از سوی دیگر به دلیل کاهش ارزش پول ملی در مقابل دلار، صادرات فرش دستباف رونق داشته اما این بازار کاذب است و قابلیت اتکا ندارد.
وی گفت: ضروری است شرایط تولید فرش دستباف در داخل کشور تسهیل شود. در غیر این صورت ذخایر صادراتی و اشتغال در این عرصه روز به روز ضعیفتر می شود لذا باید از نوآوری و سلائق مختلفی که در تولید فرش بوجود آمده حمایت کرد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی افزود: هدفگذاری در حوزه فرش این استان برای امسال ‘تقویت جنبه هنری و تجاری’ این کالا است تا با حضور پرقدرت و پاسخگویی به همه سلائق در بازار بتواند جایگاه اصلی خود را در بازار جهانی تثبیت کند.
خراسان رضوی دارای 90 هزار بافنده فرش و 450 کارگاه، مجتمع فرشبافی و صنایع جانبی است. سالانه 750 هزار مترمربع انواع فرش دستباف در این استان تولید می شود.
7489/1858

انتهای پیام /*


اقتصاد


فرش دستباف


مواد اولیه


صادارت