گردشگری و توریسم

دستاورد «پروفسور بالتازار» زنده در دل کبودراهنگ

به گزارش ایرنا، شاید کمتر کسی است که بداند پروفسور «مارسل بالتازار» شخصیت نوستالژیک دهه شصتی ها، نه تنها واقعی بوده، بلکه مدت زیادی را در شهرستان کبودراهنگ همدان زندگی کرده و خدمات زیاد پزشکی به مردم ایران ارایه کرده است.
این دانشمند فرانسوی حدود 17 سال در ایران زندگی کرد و پس از آن همکاری خود را با همتای ایرانی‌اش دکتر مهدی قدسی تا سال 1346 ادامه داد تا اینکه در سن 63 سالگی دیده از جهان فروبست.
شخصیت کارتونی این دانشمند که در قالب یک مخترع پیر ظاهر می شد و با کشیدن اهرم یک دستگاه، اختراعات زیادی انجام می داد، در جهان واقعیت یک پزشک و اپیدمیولوژیست فرانسوی بود که سال‌ها در زمینه بیماری طاعون و سایر بیماری‌های عفونی مهم نظیر هاری، تب راجعه، سل، آبله و… در ایران به تحقیق و پژوهش پرداخت تا اینکه برای انجام تحقیقات پزشکی به مأموریتی در روستای «اکنلو» شهرستان کبودراهنگ اعزام شد.
این دانشمند همچنین همزمان با سومین موج شیوع طاعون در سال 1332 از فرانسه به ایران آمد و با همکاری پزشکان ایرانی پایگاه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران را با حمایت مالی یک فرد خیر به نام «جمشید قراگزلو» در روستای اکنلو کبودراهنگ تأسیس کرد، تا انجام مطالعات طاعون با سهولت بیشتری در غرب کشور دنبال شود.
پروفسور بالتازار آزمایشات مختلفی در کبودراهنگ انجام داد و در نهایت با همکاری دانشمندان ایرانی خود نظیر دکتر بهمنیار، دکتر شمسا، دکتر سیدیان، دکتر کریمی و کارشناسانی نظیر آقایان حنیفی و خیرالله زاده توانست بیماری طاعون را ریشه‌کن کرده و کار سازماندهی واکسیناسیون جمعی علیه بیماری آبله و سل را به سرانجام برساند.
این دانشمند همچنین در سال‌های 1325 تا 1340 ریاست انستیتو پاستور ایران را به عهده داشت و پس از آن نیز به مدت 13 سال مشاور عالی علمی انستیتو پاستور ایران بود و در پایان عمر خود بخش اپیدمیولوژی انستیتو پاستور پاریس را پایه‌گذاری کرد.
در زمان بالندگی علمی این پایگاه، دانشمندان بین‌المللی زیادی برای انجام تحقیقات مرتبط به ایران آمدند که از آن جمله می‌توان به جانورشناسانی نظیر دکتر «گزاویه میزون»، دکتر «دوگلاس لی» و دکتر «ایو جین گولون» و حشره شناسانی نظیر دکتر «ژان ماری کلن» و انگل شناسانی همچون دکتر «آلین چابو» اشاره کرد که مطالعات وسیعی روی وجوه مختلف بیماری طاعون انجام دادند.
در عین حال دو نشست بین‌المللی سازمان بهداشت جهانی در دهه 40 و 50 شمسی در این پایگاه برگزار شد و متخصصان مربوطه از نقاط مختلف جهان به این سمینار دعوت شدند.
مرکز تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران تا اواخر دهه 60 فعالیت می‌کرد و بعد آن تعطیل شد و از سال 1391 با مرمت 280 مترمربع از ساختمان های قدیمی و احداث آزمایشگاه و ساختمان جدید به مساحت 340 متر مربع، دور جدید فعالیت‌های این مرکز وارد مرحله دیگری شد.
آزمایشگاه‌های جونده‌شناسی، سرولوژی، مولکولی و کشت، سالن جلسات و مهمان‌سرا (با ظرفیت پذیرش 40 نفر)، بستر مناسبی را برای تحقیق و آموزش در این منطقه از کشور فراهم کرده است.
این پایگاه تحقیقاتی در سال 1393 موفق به کسب مرجعیت برای تشخیص بیماری‌های طاعون، تولارمی و تب کیو شد و در عین حال مطالعاتی را در زمینه پایش سایر بیماری‌های نوپدید و بازپدید انجام می‌دهد.
رئیس پایگاه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه این مرکز امروزه به نام پایگاه تحقیقاتی بیماری‌های نوپدید و بازپدید شناخته می‌شود، اظهار داشت: با فعال شدن مجدد پایگاه، هر ساله این منطقه و مناطق مختلف کشور مورد پایش بیماری‌های نوپدید و بازپدیدی نظیر طاعون، تولارمی و تب کیو قرار گرفته و نمونه‌ها به این پایگاه برای بررسی ارسال می‌شوند.
دکتر احسان مصطفوی به دور جدید فعالیت های تحقیقانی با محوریت این پایگاه اشاره کرد و ادامه داد: در سال 1389 طی تفاهمنامه بین انستیتو پاستور ایران، مرکز مدیریت بیماری های واگیر و دانشگاه علوم پزشکی همدان، فاز جدیدی از فعالیت های تحقیقاتی این پایگاه شکل گرفت.
وی اضافه کرد: حاصل تحقیقات صورت گرفته طی این مدت، گزارش مجدد بیماری هایی نظیر طاعون، تولارمی و تب کیو بعد از ده ها سال در بین جوندگان و حیات وحش بود و سیستم مراقبت از این بیماری ها در نظام مراقبت از بیماری های کشور بار دیگر شکل گرفت.
دکتر مصطفوی افزود: با پی گیری های بعمل آمده، در 23 اردیبهشت ماه 1391 کلنگ احداث ساختمان های جدید پایگاه و مرمت و بازسازی ساختمان های قدیمی به زمین زده شد.
وی با بیان اینکه تحقیقات در این پایگاه هم بر روی نمونه‌های انسانی و هم حیوانی انجام می‌شود، اظهار داشت: در سال‌های اوج فعالیت‌های پایگاه، سالانه افزون بر هزاران جونده در این منطقه مورد پایش بیماری‌های مشترک انسان و حیوان و به طور خاص طاعون قرار می‌گریرند.
رئیس پایگاه تحقیقاتی بیماری‌های نوپدید و بازپدید خاطرنشان کرد: در حال حاضر علاوه بر ادامه تحقیقات، دوره‌های آموزشی ملی مرتبط نیز در این پایگاه برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: در سال 1392 سه دوره کارگاه آموزشی و در سال 1393 یک دوره کارگاه آموزشی ویژه مدیران و کارشناسان استان‌های مختلف کشور در این پایگاه برگزار شد که در این دوره‌ها در مجموع 110 نفر از 40 دانشگاه علوم پزشکی کشور آموزش‌های پیش‌بینی شده را گذراندند.
دکتر مصطفوی یادآور شد: علاوه بر این دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و دانشگاه‌های مشهد، همدان و انستیتو پاستور ایران در قالب شرکت در کارگاه‌ها یا برنامه‌های کارآموزی، آموزش‌های لازم را در این پایگاه فرا می‌گیرند.
وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های 1390 تا 1393 افزون بر 75 دانشجو از برنامه‌های آموزشی این پایگاه تحقیقاتی استفاده کرده‌اند.
رئیس پایگاه تحقیقاتی بیماری‌های نوپدید و بازپدید به فعالیت‌های پژوهشی پایگاه با سایر مراکز علمی و تحقیقاتی داخلی و خارجی اشاره و بیان کرد: این راهبرد در قالب تدوین و همکاری در اجرای طرح‌های پژوهشی کشوری، چاپ و ارائه نتایج تحقیقات انجام شده در قالب کتاب، مقاله، گزارش و خلاصه مقالات کنگره‌ها برای توسعه فعالیت‌ها و انجام طرح‌های مشترک اجرا می شود.
وی گفت: طی فعالیت 60 ساله این پایگاه، مطالعات و تحقیقات فراوانی به محوریت این مرکز تحقیقاتی پایه‌ریزی و اجرا شده که نتایج تعدادی از این تحقیقات در قالب 19 کتاب و صدها مقاله علمی به زبان‌های فارسی، انگلیسی یا فرانسوی به نگارش درآمده است.
دکتر مصطفوی با بیان اینکه این آزمایشگاه به عنوان آزمایشگاه مرجع کشوری تشخیصی سه بیماری تب کیو، تولارمی و طاعون است، افزود: در حال حاضر هر نوع نمونه مشکوک بالینی این سه بیماری از اقصی نقاط کشور به این مرکز ارسال شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه این پایگاه تحقیقاتی، به عنوان نخستین آزمایشگاه مرجع کشوری در خارج از تهران موفق به کسب مرجعیت شد، ابراز کرد: این مرکز با دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تهران، انستیتو پاستور پاریس، انستیتو پاستور ماداگاسکار، دانشگاه اسلو نروژ و دانشگاه مارسی فرانسه همکاری علمی دارد.
رئیس پایگاه تحقیقاتی بیماری‌های نوپدید و بازپدید تاکید کرد: یکی از مهمترین چالش هایی که هم اکنون با آن مواجه هستیم توسعه فعالیت های بین المللی است که حل این مشکل همت و همکاری مسئولان استانی و کشوری مربوطه را می طلبد.
دکتر مصطفوی اظهار داشت: در ماه جاری یک کارگاه بین المللی با حضور دانشمندان 12 کشور مختلف جهان با محوریت بررسی بیماری های منتقله از جوندگان به مدت یک هفته در این مرکز برگزار می شود.
وی با اشاره به فعالیت پروفسور بالتازار در این منطقه، یادآوری کرد: کتاب زندگی نامه این دانشمند شهیر فرانسوی چاپ و به زبان فارسی ترجمه شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کبودراهنگ نیز با بیان اینکه شهرت پروفسور بالتازار نام روستای «اکنلو» کبودراهنگ را جهانی کرده است، گفت: سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون ریال اعتبار برای ساخت کمپ گردشگری در این منطقه هزینه شد.
مهدی غلامی اضافه کرد: در حال حاضر 50 درصد از ساخت این مجموعه انجام شده و قرار است 50 درصد باقی مانده را با اعتبارات سال جاری تکمیل کنیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کبودراهنگ افزود: بی تردید ساخت این مجموعه می‌تواند موجب شتاب گیری روند رو به رشد گردشگری در این منطقه شود.
9896/2090

انتهای پیام /*


علمي آموزشي


پروفسور بالتازار


زندگي نامه


كبودر اهنگ