اخبار گردشگری

چله‌نشینی برای دستور رییس‌جمهور که هنوز اجرا نشده

علی‌اصغر مونسان در پی تثبیت گرانی بلیت سفرهای هوایی در مسیرهای داخلی و خارجی درباره نتیجه‌ای که پس از صدور دستور رییس‌جمهور حاصل شده است، به خبرنگار ایسنا گفت: دستور رییس‌جمهور ذیل نامه بنده، به وزیر صمت به عنوان رییس ستاد تنظیم بازار بود که همچنان منتظریم این ستاد، نرخ بلیت‌های هواپیما را کنترل و اعلام کند. معتقدیم باید نقطه بهینه‌ای برای سفرهای هوایی انتخاب شود که شرکت‌های هواپیمایی هم متضرر نشود، به هرحال هزینه‌ها برای آن‌ها نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: به شرکت‌های هواپیمایی گفته‌ایم که افزایش بی‌رویه هزینه‌ها، به آن‌ها کمکی نمی‌کند و باعث کاهش سفرهای هوایی و خالی‌تر شدن پروازها خواهد شد، باید نرخی را تعیین کرد که هم برای مسافر مقرون به صرفه باشد و هم با کاهش پروازها روبرو نشویم و از طرفی هزینه‌های صنعت هواپیمایی جبران شود.

او در واکنش به اظهارات سازمان هواپیمایی درباره داشتن محدودیت در اعمال نظارت روی قیمت‌ها به خاطر آزادسازی نرخ‌ها، گفت: رها کردن قیمت بلیت هواپیما که کار درستی نیست. به هر حال ما منتظر اجرای دستور رییس‌جمهور هستیم.

مونسان ۲۷ مردادماه پیش از صدور دستور رییس‌جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای کنترل قیمت بلیت سفرهای هوایی، در نامه‌ای خطاب به معاون نخست رییس‌جمهور  نوشته بود:  «همانگونه که استحضار دارید، صنعت سفر و گردشگری متکی به محصولات و خدمات بخش‌های مختلفی است که خدمات اقامتی و حمل و نقل از اجزاء اصلی تشکیل‌دهنده آن است و این درحالی است که هرگونه تغییر در قیمت خدمات این دو بخش می‌تواند بر اثرگذاری اقتصادی حاصل از گردشگری بر سایر بخش‌های زنجیره تامین که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این صنعت مرتبط هستند تاثیر گذاشته و با کاهش سفرهای داخلی و گردشگران خارجی به داخل کشور، به ایجاد رکود و کاهش اشتغال در زنجیره بسیار وسیعی از کسب و کارها منجر شود. »

او همچنین پیشنهاد کرده بود: «با قید فوریت کمیته‌ای مشترک با عضویت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواپیمایی کشوری) و بانک مرکزی تشکیل شود تا ابعاد مختلف موضوع، بررسی و کارشناسی شده و راهکارهای عملیاتی برون رفت از چالش‌های پیش‌رو به صورت واقع‌گرایانه احصاء و اجرایی شود. »

سه روز پس از آن، مونسان در سفر به شیراز و در جمع فعالان گردشگری گفت که «رییس‌جمهور همین امروز (۳۰ مردادماه) برای حل مشکل افزایش قیمت بلیت‌های هواپیما به وزیر صنعت دستور دادند»، دستوری که تا کنون و فقط رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آن سخن به میان آورده است و واکنش بیرونی دیگری از سوی وزارت صنعت و یا ستاد تنظیم بازار نداشته است. شرکت‌های هواپیمایی نیز سقف توافقی را برای قیمت‌ها تعیین کردند که بررسی‌ها نشان می‌دهد سقف این قیمت‌ها در تعطیلات کوتاه مدت اخیر و همچنین پایان هفته‌ها، شکسته شده است. وزارت راه و سازمان هواپیمایی نیز به بهانه آزادسازی نرخ‌ها تا کنون به موضوع کنترل قیمت‌ها وارد نشده‌اند و با توجه به افزایش هزینه‌های ایرلاین‌های داخلی پس از توقف در تخصیص ارز دولتی، تا به حال از شرایط این شرکت‌ها دفاع کرده‌اند.