گردشگری و توریسم

موزه مردم شناسی ورامین تعطیل شد

به گزارش ایرنا ، شهرستان ورامین بر اساس اسناد تاریخی بیش از 7 هزار سال قدمت دارد و از صدها اثر تاریخی ثبت ملی شده برخوردار است ، در کاوش های باستانی صورت گرفته در ابنیه تاریخی ورامین، آثار متعددی کشف شده که به دلیل نبود موزه ، این آثار هیچ گاه در معرض دید عموم مردم قرار نگرفته است.
هر چند که موضوع احداث موزه در شهرستان ورامین بارها مورد تأکید مسئولان شهرستان و استان تهران بود و حتی شورای اسلامی شهر ورامین در سال 1390 زمینی را برای احداث آن در نظر گرفت ، ولی احداث موزه ورامین هیچ گاه عملیاتی نشد تا آن که شهرداری ورامین با راه اندازی موزه حیات وحش و مردم شناسی ، نخستین گام را برای جمع آوری آثار شهرستان برداشت.
سال گذشته با انعقاد تفاهم نامه ای بین شهرداری و دفتر میراث فرهنگی شهرستان ورامین ، مقرر شد تا طی مدت یکسال ، موزه مردم شناسی با هماهنگی این دو ارگان در برج تاریخی آرامگاهی علاءالدوله راه اندازی شود که با فراهم شدن شرایط و زیرساخت های مورد نیاز ، این موزه در فروردین ماه امسال با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران افتتاح و به روی علاقمندان باز شد.
تنها پس از گذشت سه ماه از آغاز فعالیت این موزه ، دفتر میراث فرهنگی ورامین طی نامه ای خواستار جمع آوری اشیاء و ویترین ها توسط شهرداری ورامین و پس از سه ماه کش و قوس و مکاتبات بین این دو ارگان ، همزمان با روز جهانی گردشگری ، این موزه تعطیل شد.

*میراث فرهنگی خواستار جمع آوری موزه شده بود
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری ورامین با بیان این که راه اندازی موزه در راستای اجرای برنامه های فرهنگی شهر صورت گرفته اظهار داشت : میراث فرهنگی ورامین طی مکاتباتی که با شهرداری ، خواستار جمع آوری موزه مردم شناسی از داخل برج تاریخی علاءالدوله شده بود.
حسین عباسی به خبرنگار ایرنا گفت : شهرداری ورامین با جمع آوری بیش از 200 اثر تاریخی در حوزه مردم شناسی و با هدف معرفی ظرفیت های تاریخی شهرستان این موزه را با همکاری میراث فرهنگی راه اندازی کرده بود .
وی افزود : میراث فرهنگی در نامه ای که به شهرداری ارسال کرده این گونه اظهار داشت که وسایل مربوط به موزه به بدنه تاریخی برج علاءالدوله آسیب وارد می کند لذا مسئولان شهرداری پس از بررسی جوانب امر تصمیم گرفتند تا وسایل این موزه را جمع آوری کرده و به محل اولین موزه مردم شناسی واقع در بوستان 15 خرداد منتقل کنند.
وی افزود :در طول این مدت علاوه بر گردشگران داخلی ، گردشگران و جهانگردانی از کشورهای چین ، کره جنوبی ، مالزی ، آمریکا ، آلمان ، هلند ، ترکیه ، ایتالیا، انگلستان ، فرانسه ، اسپانیا ، دانمارک ، استرالیا و کانادا با حضور در برج علاءالدوله ، از موزه مردم شناسی ورامین بازدید کرده اند.

*آثار گردآوری شده ظرفیت موزه را نداشت
رئیس دفتر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ورامین با بیان این که آثار گرد آوری شده در موزه مردم شناسی ، قابلیت موزه را نداشت گفت: چینش ویترین ها می توانست به برج آسیب وارد کند.
ژیلا خدادادی افزود : با بررسی تفاهم نامه منعقد شده بین مسئولان وقت میراث فرهنگی و شهرداری ورامین مشخص می شود که تمامی هزینه های نگهداری با میراث است و شهرداری تعهدی نسبت به آن ندارد.
وی اظهار کرد: نزدیک بودن ویترین ها به دیواره ها و وجود برخی از آثار داخل برج می توانست به دیواره های تاریخی این اثر آسیب وارد کند که این موضوع در مکاتباتی به شهرداری اشاره شده بود.
خدادادی گفت : با وجود آن که در مکاتبات ارسال شده از سوی میراث به شهرداری ،خواستار جمع آوری موزه بودیم ولی اکنون نیز حاضریم تا پایان قرارداد منعقد شده تا پایان اسفند 97 این مرکز به فعالیت خود ادامه دهد ولی ظاهرا شهرداری تمامی وسایل خود را جمع آوری کرده است.
وی افزود : در زمان حاضر محوطه برج تاریخی علاءالدوله به برخی از افراد با بهای بسیار اندک اجاره داده شده که لازم است این افراد نیز ساماندهی و یا از داخل برج منتقل شوند.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254 / 1539 /

انتهای پیام /*


فرهنگی


موزه


مردم شناسی


ورامین