گردشگری و توریسم

قلعه تاریخی ‘رشیدالدوله دورباش’ تکاب مرمت شد

امیر مطلوبی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در ادامه فعالیت های مرمتی سال گذشته، پس از بررسی، مطالعه و نیاز سنجی، فصل جدید مرمتی این بنای تاریخی مربوط به دوره قاجاریه به مدت سه ماه اجرا شد.
وی ادامه داد: بر اساس طرح مرمتی این اثر، بخشی از سقف های فروریخته این بنای تاریخی احیا و جداره های این بنا، اندود کاهگل شده است.
مطلوبی بیان کرد: اجرای کف سازی و انجام مرمت های موضعی برای جلوگیری از فرسایش، از دیگر اقدامات انجام یافته در مرحله دوم طرح مرمت بنای تاریخی رشیدالدوله روستای دورباش تکاب است.
وی ادامه داد: عمارت رشیدالدوله دورباش، یکی از بناهای تاریخی زیبا و ارزشمند این شهرستان است که سال گذشته در فهرست ابنیه تاریخی اولویت دار برای اجرای عملیات مرمت و ساماندهی قرار گرفت و عملیات نجات بخشی و حفاظت و مرمت های اضطراری در آن انجام گرفت.
وی گفت: بنای تاریخی مربوط به رشیدالدوله، یکی از حکمرانان ایل افشار در دوره شاهان قاجار است که در زیربنایی به مساحت سه هزار و 960 مترمربع و با پلانی نامنظم، از 2 بخش کلی ساخته شده است.
مطلوبی با بیان اینکه این بنای تاریخی در سال 1394 در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است، اظهار کرد: این شهرستان هم اکنون دارای 165 اثر و محوطه تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.
به گزارش ایرنا، هفت قلعه اربابی تاریخی در روستاهای دورباش، اغولبیک، همپا، نصرت آباد، قراقیه، یلقون آغاج و شهر تکاب وجود دارد.
شهرستان تکاب با 81 هزار نفر جمعیت در جنوب استان آذربایجان غربی واقع شده و مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست جهانی سازمان یونسکو در این شهرستان قرار دارد.
7514/6185/2093

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


مرمت


تكاب