گردشگری و توریسم

گردشگری صنعتی با قابلیت تبدیل تهدیدهای خارجی به فرصت ها

به گزارش ایرنا ، امیر اصلان زاده از اساتید دانشگاهی و مدیران و مشاوران باسابقه و فعال در عرصه گردشگری و بویژه هتلداری کشور، همچنین عضو هیات مدیره انجمن گردشگری و هتلداری سبز در ایران، پس از حضور در مالزی و دیدار با بعضی از مدیران گروه شرکت های اورینتال میس، از جمله پروفسور وونگ کونگ یو و دکتر شایسته مقدس، به عنوان مجریان طرح ملی گردشگری زیبایی (MyBeauty)، هدف از سفرش را دستیابی به مدلی برای تقویت صنعت گردشگری سلامت و درمانی در ایران دانست.
وی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه قریب یکسال است با فعالان طرح گردشگری ملی زیبایی در مالزی آشناست، گفت: این طرح که از سال آینده در این کشور به اجرا در می آید سالانه قریب به شش میلیون نفر به جمعیت گردشگران کشور مالزی اضافه می کند.
این فعال عرصه گردشگری های سلامت در ایران گفت: بواسطه وجود مشترکات متعدد فرهنگی، مذهبی و روابط خوب و تنگاتنگ اقتصادی و سیاسی میان دو کشور، به خوبی می توان از تجربیات و موفقیت های مالزی به عنوان یک الگوی مناسب در بخش گردشگری منطقه جنوب شرق آسیا، در داخل کشور ایران استفاده کرد.
در مالزی بخش خصوصی و دولتی کاملاً با یکدیگر در تعامل و همکاری هستند و همین امر سبب شده تا صنعت گردشگری در این کشور به رشد فوق العاده ای دست یابد و در جهان جایگاه متمایزی را به خود اختصاص دهد.
وی با اشاره به اینکه مالزی در حال حاضر سالانه حدود 30 میلیون گردشگر خارجی را میزبانی می کند، گفت: این تعداد گردشگر بیانگر فعالیت یک صنعت قوی در این کشور است که سبب می شود درآمدهای زیادی را نصیب مردم و دولت کند.
این مقام دانشگاهی با مقایسه صنعت گردشگری ایران و مالزی گفت : ایران از نظر وسعت و جاذبه های گردشگری بسیار غنی تر از کشور مالزی است و ویژگی های چهارفصل بودن نیز بستر طبیعی بسیار زیبا و بالقوه ای را برای جذب گردشگران فراهم ساخته اما در حال حاضر، مالزی توانسته با بهره گیری از تمام توان خود در شرایط کنونی شش برابر ایران گردشگر جذب کند.
اصلان زاده با بیان اینکه در دیدار با مدیران مالزیایی طرح ملی گردشگری زیبایی (MyBeauty) که از سال آینده میلادی در این کشور اجرا می شود، گفت و گو های مشترک و مفصلی داشتیم، اعلام کرد: موافقت های اولیه و اصولی برای استفاده از مدل بومی شده این طرح برای کشور ایران برای جذب گردشگران سلامت و درمانی اخذ شده است.
این خبره صنعت گردشگری و هتلداری کشور گفت: به عنوان عضوی فعال در این عرصه، تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا با استفاده از تجربیات و موفقیت های مالزی بتوانیم گردشگری سلامت و گردشگری سبز را در ایران تقویت کرده و آن را رشد و توسعه بخشیم.
اصلان زاده گفت: در ایران پزشکان بسیار ماهر و خوشنام در سطح بین المللی وجود دارند که قادر به درمان بیماران خارجی می باشند اما گردشگر خارجی در هر حوزه ای که به ایران وارد می شود در چارچوب یک سیستم مدیریت شده قرار ندارد و به همین دلیل جذب درآمدهای دولت در این زمینه نامشخص، هدایت نشده و بسیار اندک است.
وی تاکید کرد: ایران در شرایط کنونی که در تحریم ها قرار دارد می تواند از ظرفیت های بسیار گسترده و متنوع غیر نفتی خود همچون توسعه ظرفیت های گردشگری برای کسب درآمدهای ارزی مورد نیاز استفاده کند.
اصلان زاده تاکید کرد حتی اگر ایران در عرصه تحریم ها هم قرار نمی داشت، بالاخره روزی انرژی های فسیلی (منابع نفت و گاز) ایران مانند سایر کشورهای دیگر در جهان به پایان خواهد رسید و کشور باید برنامه ریزی بلند مدت با چشم اندازهای بسیار بالایی در این زمینه داشته باشد.
وی تکیه ایران به درآمدهای نفتی را چالشی مهم دانست و گفت: بازنگری در صنعت گردشگری و تقویت بنیان های کنونی آن توسط دولت با همکاری بخش خصوصی یکی از راههایی است که به طور قطع نتایج بسیار خوبی را از نظر اقتصادی برای کشور به همراه خواهد داشت.
اصلان زاده تاکید کرد، در ایران می توان از پروژه های موفق گردشگری در مالزی که پس از طی تحقیقات و مطالعات علمی بسیار به اجرا درآمده، الهام گرفت و از تجارب آنها دراین زمینه حسن استفاده کرد.
وی با بیان اینکه قریب به 30 سال در عرصه گردشگری داخل و خارج از کشور فعال بوده تاکید کرد: در صورتی که دولت چتر قدرت و حمایت خود را برای توسعه گردشگری با اجرای بخش خصوصی تقویت کند بی شک این صنعت در کشور دچار تحول خاصی خواهد شد.
وی تاکید کرد : با وجود پزشکان متعهد و نام آشنای ایران به خوبی می توان با بهره گیری از مدل های موفق گردشگری، ایران را به قطبی در این زمینه در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه تبدیل کرد.
« شایسته مقدس »، بانوی فعال گردشگری و هتلداری ایرانی و استاد دانشگاه مقیم کشور مالزی که مدیریت اجرایی، استانداردسازی، تحقیق و آموزش طرح ملی وزارت توریسم مالزی برای جذب گردشگر زیبایی را بر عهده دارد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح ملی به وزارت گردشگری مالزی در ابتدای سال 2017 ارایه شده بود، به تایید نهایی رسید و وارد مرحله اجرا شد.
مقدس تاکید کرد: هرساله وزارت مالزی طرح خاص و منحصر بفردی را برای جذب گردشگر خارجی ارایه میکند و مقرر شده تا مالزی در برنامه سال 2019 گردشگری خود جذب 6 میلیون نفر گردشگر را در چارچوب طرح ملی MyBeauty داشته باشد که برآورد شده درآمد ارزی سالیانه تنها این بخش به بیش از 18 میلیون دلار برسد.
این فعال عرصه گردشگری و هتلداری در مالزی گفت: با رایزنی های انجام شده مدیر مالزیایی، موافقت اولیه برای استفاده از پلتفرم آنها جهت تقویت صنعت گردشگری در ایران را ارائه کرده است اما لازم می داند برای نهایی کردن این موضوع پیگیری های قانونی از مجاری ذیربط در ایران انجام شود.
وی تاکید کرد: رمز موفقیت چشمگیر صنعت گردشگری مالزی، همکاری های تنگاتنگ میان دولت و بخش خصوصی این کشور است. در واقع در مالزی دولت ناظر و مجری بخش خصوصی است اما دولت از عواید آن کاملاً بهره مند شده است.
وی تاکید کرد: در طرح ملی گردشگری زیبایی، دولت ، وزارت گردشگری و شرکت مجری (ORIENTAL MACE GROUP) دست به دست یکدیگر داده و این پروژه را پیش برده اند. در صورتی که پروژه مشترکی در ایران در حوزه سلامت و درمان با موفقیت انجام شود ایران بخوبی قابلیت تبدیل شدن به هاب و قطب سلامت در منطقه خاورمیانه را دارد.
مقدس تاکید کرد: همچنین چنانچه گردشگری سلامت در ایران به یک سیستم پویا تبدیل شود و برند خاص خود را پیدا کند بنابراین از ورود هر گردشگر در حوزه سلامت، بخش ها و زنجیره های مختلف اقتصادی وابسته به آن مانند صنعت هتلداری، صنعت حمل و نقل، صنعت خوراک و نوشیدنی، صنایع دستی و سایر بخش های خدماتی وابسته بهره مند شده که این امر نه تنها برای دولت درآمدزایی خواهد داشت بلکه زمینه اشتغال بسیار گسترده ای را در کشور فراهم خواهد کرد.
پروفسور ‘وونگ کونگ یو’، مدیر و مجری گروه طرح ملی گردشگری زیبایی در مالزی نیز در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد: این طرح ملی که مراحل مطالعات خود را طی کرده قرار است از ابتدای سال آتی در تمام 13 ایالت مالزی و در یک زمان به اجرا گذاشته شود.
وی افزود: در این طرح بخش های مختلف صنعت گردشگری زیبایی در زیر یک چتر و مدیریت قرار گرفته تا هدایت گردشگر خارجی به سوی مالزی با صرف کمترین وقت به صورت هدایت شده و هدفمند قرار گیرد .
به گفته وی، این طرح که با تایید وزارت گردشگری مالزی به عنوان طرحی ملی شناخته شده است هدف عمده دولت را نیز که درآمدزایی در بخش گردشگری است تامین خواهد نمود.
وونگ اظهار کرد : علاوه بر این، این طرح سبب می شود در مسیر حضور گردشگران در مالزی تسهیلات و خدمات با کیفیت بالا از ابتدای ورود تا زمان خروج ارائه شود.
وونگ همچنین گفت : در گفت وگو با طرف ایرانی در مورد امکان ارائه این پلتفرم در ایران به توافق اولیه رسیده ایم و در صورت طی مراحل بعدی همکاری های مشترک در این زمینه آغاز خواهد شد.
وی تاکید داشت: ایران دارای ظرفیت های بسیار گسترده و متنوعی در عرصه گردشگری وخصوصا گردشگری سلامت است و برای بسیاری از گردشگران مالزی، طبیعت و جاذبه های زیبای طبیعی و تاریخی و فرهنگی آن کاملاً نام آشنا هستند.
پنجم مهر (27 سپتامبر) روز جهانی گردشگری است.
آساق **1599

انتهای پیام /*


اجتماعی


گردشگری


ایران مالزی


گردشگری سلامت