گردشگری و توریسم

زیگورات چغازنبیل به سیستم پایش دیجیتال تجهیز شد

عاطفه رشنویی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این نخستین بار است که یکی از آثار جهانی ایران به این سیستم دیجیتال مجهز می شود.
وی اظهار داشت: شناخت ناهنجاری ‌ها و آسیب ‌ها، بالابردن دقت داده ‌های معماری، آگاهی از کنش‌ ها و واکنش‌ های سازه ‌ای در مقیاس بسیار دقیق از نتایج بهره ‌برداری از سیستم پایش دیجیتال است.
مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌ تپه افزود: این شناخت دقیق، راهبردهای مداخلات حفاظتی را جهت ‌دهی و حدود آن را روشن می کند.
وی گفت: پیش از این و در فاز نخست از دور جدید مطالعات آسیب‌ شناسی، ارزیابی وضعیت سازه‌ ای بنای زیگورات به صورت کیفی و براساس ارزیابی ترک ‌ها با شاهدهای گچی و کرک مترهای دستی انجام شده است.
رشنویی تاکید کرد: در فاز دوم مطالعات جدید، پایش به صورت دقیق و کمی با استفاده از ابزار دقیق متناسب با روش‌ های نوین حفاظت و مرمت در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: ابتدا با استفاده از داده ‌های فاز نخست، سیستم پایش دیجیتال متناسب با وضعیت و آسیب‌ های زیگورات شناسایی شدند سپس ابزارهای مورد نیاز شامل کرک‌مترهای دیجیتال با دقت 0/001 میلی ‌متر برای پایش ترک‌ ها و تیلت ‌متر با دقت 0/05 درجه برای پایش تغییر شکل‌ های بنا، تهیه، جانمایی و نصب شدند.
وی با اشاره به برنامه آینده بهره ‌برداری از این تجهیزات گفت: با استفاده از داده‌های به‌ دست‌آمده از مانیتورینگ دیجیتال، آسیب ‌های ثبت‌ شده و گونه ‌شناسی رفتارهای سازه ‌ای، سناریوی رفتار سازه‌ ای بنا تدوین خواهد شد تا به عنوان مرجعی علمی مبنای مداخلات حفاظتی آینده در میراث جهانی چغازنبیل قرار گیرد.
زیگورات چغازنبیل نخستین اثر باستانی ایران است که به ثبت جهانی رسیده و در فاصله 40 کیلومتری جنوب شرقی شوش و 20 کیلومتری هفت تپه در شمال خوزستان واقع است.
این سازه در سال 1979 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.
محوطه باستانی هفت ‌تپه در بخش جنوب شرقی شهرستان شوش و در فاصله 15 کیلومتری آن واقع شده است.
این محوطه از اهواز مرکز استان خوزستان 100 کیلومتر و از چغازنبیل 22 کیلومتر فاصله دارد.
7280/3022

انتهای پیام /*


فرهنگی


چغازنبیل


شوش


پایش دیجیتال