گردشگری و توریسم

عملیات عمرانی در حریم 2 اثر تاریخی شمیرانات متوقف شد

علی رفیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با شکایت اداره کل میراث فرهنگی استان از مالکان ساختمان حریم حمام روستای افچه، عملیات ساخت و ساز در حریم این بنای ملی متوقف شده است.
وی گفت: با مکاتباتی که با بخش قضایی، شهرداری لواسان و اوقاف شهرستان انجام شد از عملیات خاک برداری و مسطح شدن بخشی از حریم تپه و محوطه تاریخی سونه وار لواسان (منطقه وقفی تپه) جلوگیری شد.
وی با بیان اینکه بیش از 61 بنای و محوطه تاریخی در سطح شهرستان شمیرانات ثبت ملی شده اند خاطر نشان کرد که مهم ترین رویکرد این نهاد جلوگیری از ساخت و ساز مسکن در حریم بناهای و محوطه های تاریخی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شمیرانات تصریح کرد: با همکاری شهرداری های مناطق مختلف شهرستان در صدد هستیم تا با انجام تعیین حریم قانونی از تخریب و تعرض بناها بیشتر حفاظت کنیم.
رفیعی از ایجاد 2موزه مردم شناسی و صنایع دستی در شهرستان شمیرانات خبرداد و گفت: موزه مردم شناسی با همکاری شهرداری لواسان و موزه صنایع دستی با مساعدت آموزش و پرورش در شمیرانات راه اندازی می شود.
به گفته وی در حال حاضر این موزه ها در مرحله جانمایی و تجهیز وسایل هستند.
براین اساس حمام روستای افجه مربوط به دوره صفوی -اوایل دوره قاجار است که در روستای افجه در اول مهر 1382 با شمارهٔ ثبت 10371 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
همچنین محوطه و تپه تاریخی استل سونه وار لواسان نیز در لواسان بزرگ شمیرانات واقع شده است.
شمیرانات یکی از شهرستان‌های استان تهران است که در دامنه‌های البرز جنوبی قرار گرفته‌ که این شهرستان از شهر شمیران (شامل تمامی منطقه یک شهرداری تهران، بخش اعظم از منطقه سه و شرق و شمال منطقه 2) و بخش‌های لواسانات و رودبار قصران تشکیل می ‌شود.
تهرام/7247//1348

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


شهرستان شميرانات