اخبار گردشگری

تصاویر منحصر به فرد پلنگ ایرانی در سمنان ثبت شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: عکاس محیط زیست توانست تصاویر منحصر به فردی از سه قلاده پلنگ ایرانی در منطقه پرور شهرستان مهدیشهر در این استان ثبت کند.

عباسعلی دامنگیر اظهار داشت: پلنگ ایرانی در فهرست سرخ و به عنوان گونه در خطر انقراض قرار دارد که زیست آن در مناطق حفاظت شده استان سمنان ثابت شده بود. 

یکی از علاقه مندان و عکاسان محیط زیست به همراه محیط بانان منطقه حفاظت شده پرور در حال گشت زنی در منطقه بود که موفق به مشاهده سه قلاده پلنگ ایرانی شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان خاطرنشان کرد: با تلاش این دوست دار محیط زیست، بی نظیرترین تصاویر از این گونه ارزشمند جانوری در استان سمنان ثبت و ضبط شد.

این تصاویر نشان از جثه مناسب این گونه های گوشتخوار دارد که حاکی از افزایش و جمعیت مناسب گونه های جانوری منبع تغذیه پلنگ گوشتخوار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: نکته دیگر این عکس ها آرامش قابل توجه پلنگ ایرانی است که در مواجه با محیط بانان و عکاس طبیعت بسیار آرامش دارد.

در عکس ها پلنگ های ایرانی بدون هیچ گونه ترس و اضطرابی به نظاره محیط بانان و عکاس نشسته اند و این مساله نیز نشان دهنده امنیت بالای منطقه است که موجب حفظ آرامش حیواناتی نظیر پلنگ ایرانی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان یادآور شد: فیلمبرداری از پلنگ در طبیعت به خاطر تراکم پایین و رفتار مخفی کارانه این جانور بسیار دشوار است و مطابق آخرین ارزیابی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در سال 2008، پلنگ در فهرست سرخ و به عنوان گونه در خطر انقراض قرار دارد.

کاهش طعمه به دلیل شکار غیر مجاز، تغییر زیستگاه ها به دلیل فعالیت های جاده سازی و معادن، آتش سوزی، چرای دام اهلی و شکار این گونه به خاطر پوست آن ها از عوامل در معرض خطر انقراض قرار گرفتن پلنگ ایرانی است.

یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی و گورخر آسیایی، از جمله حیات وحش در خطر انقراض هستند که چرخه زیستی مناسبی در مناطق حفاظت شده استان سمنان دارند.

16 درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و این استان میزبان 30 درصد از تنوع گیاهی و جانوری شناسایی شده در کشور است.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.