گردشگری و توریسم

کمیته هماهنگی اربعین با بررسی سه محور جدید برگزار شد

به گزارش دوشنبه شب ایرنا، در این نشست که به ریاست سپهبد ‘محمد بدر’ معاون وزیر کشور عراق و با مشارکت هیات ایرانی به سرپرستی سردار سرتیپ’مصطفی مرادیان’ وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در بغداد و نیز حضور نمایندگان دستگاه ها و وزارتخانه های مربوطه در کشور عراق برگزار شد، دو طرف در خصوص محورهای یاد شده بحث، مشورت و هماهنگی نهایی کردند.
اجرای طرح های میدانی برای کاهش حوادث رانندگی در مسیر آمد و رفت زائران میلیونی اربعین در محورهای مختلف مرز کربلا و نجف با حضور مسوولان ملی و محلی حوزه پلیس و راهنمایی رانندگی بررسی و با توجه به تجربیات سال قبل تصمیمات لازم اتخاذ شد.
سپهبد بدر در این خصوص گفت: امسال مسوولان راهنمایی و رانندگی در محورهای عبور سواره و پیاده زائران باید شخصا در میدان باشند و همه هماهنگی ها و اقدامات لازم را برای نظارت بر شبکه انجام دهند تا دیگر شاهد بروز حوادث رانندگی مانند سال های قبل نباشیم.
وی گفت: زائران حسینی برای همه ما عزیز و محترم هستند و باید برای تامین امنیت و حفاظت از آنها تلاش کنیم و در همین راستا امسال با هر گونه تقصیر یا قصور در این زمینه به شدت برخورد خواهد شد.
چگونگی و ضوابط ویژه و تسهیل ورود دارو و تجهیزات پزشکی و سایر اقلام لازم برای فعالیت موکب های ایرانی و نیز از دیگر موارد هماهنگی بود که نهایتا با تشکیل کمیته های فرعی در کنار جلسه کمیته اصلی، انجام شد.
همچنین هماهنگی و تصمیمات لازم برای تسهیل امور بانکی زائران در ایام اربعین میان کمیته های فرعی متشکل از نمایندگان بانک های مرکزی دو کشور اتخاذ و مورد تایید کمیته اصلی قرار گرفت.
سپهبد بدر در ابتدای این نشست همچنین حمله تروریستی اهواز را یک اقدام بزدلانه توصیف و آن را محکوم کرد و شهادت عده ای از هموطنان در این جنایت را به ملت و دولت ایران تسلیت گفت.
سردار سرتیپ مصطفی مرادیان نیز در این نشست با قدردانی از همکاری بسیار خوب مقامات و دستگاه های مختلف عراقی در زمینه تسهیل امور زائران اربعین، افزود: دشمنان مشترک ایران و عراق تلاش می کنند روابط ما را تخریب کنند، حوادث اخیر در بصره و اهواز در همین رستا و به هم مرتبط است.
وی با اشاره به نقش انتشار شایعات در این فتنه انگیزی ها، تاکید کرد باید با اطلاع رسانی به موقع و فعال کردن امکانات رسانه ای دو کشور با این امر مقابله کرد.
مرادیان گفت: هماهنگی بیشتر میان دو کشور و بحث درباره راهکارهای اطلاع رسانی به موقع و موثر در مورد اربعین ضروری است.
سالانه حدود چهار میلیون زائر ایرانی و نزدیک به دو میلیون زائر، گردشگر سیاحتی و گردشگر پزشکی عراقی به کشورهای یکدیگر سفر می کنند.
بیشتر زائران ایرانی در اربعین به شهرهای مقدس عراق می آیند.
با نزدیک شدن موعد برگزاری زیارت میلیونی اربعین جلسات کمیته هماهنگی میان ایران و عراق بصورت هفتگی در محل وزارت کشور عراق برگزار می شود.
در نخستین جلسه این کمیته بر استفاده از تجربیات سال های گذشته و فراهم کردن بهترین شرایط در ابعاد روانسازی ورود، خروج و جابجایی زائران، خدمت دهی، امنیت و امور رفاهی، روادید، گذرگاه ها و گمرک تاکید شد.
خاورم*2*380**

انتهای پیام /*


فرهنگی


ایران عرااق


اربعین97


کمیته هماهنگی