گردشگری و توریسم

مجری خط 6 مترو: کاهش آب «چشمه علی» موقتی است

به گزارش خبرنگار ایرنا صادق طریق ازلی روز دوشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از وضعیت آب این چشمه اظهارداشت: برای صحبت در خصوص وضعیت این چشمه سه عامل فعالیت های عمرانی و معدنی، تغییرات اقلیمی و حفر چاههای مجاز و غیرمجاز را باید به صورت همزمان در نظر گرفت.
به گزارش ایرنا، خشک شدن چشمه علی به عنوان محلی تاریخی و گردشگری با قدمت هشت هزار ساله در ری امسال خبرساز و عامل آن حفاری مترو اعلام شد که مسئولان مترو وعده جاری شدن دوباره آب را داده بودند.
تابستان امسال یکبار دیگر آب در این چشمه به جریان افتاد اما اندک و فقط در یک حوضچه آن بود که همان هم نهم شهریور امسال دوباره خشک شد اما چند روز بعد در 21 شهریور خبر احیای آب در این چشمه اطلاع رسانی و در جریان بازدید میدانی خبرنگاران ایرنا تایید شد.
مجری پروژه خط 6 مترو تهران در ادامه با بیان اینکه تغییرات اقلیمی با وضعیت این چشمه بسیار مرتبط بوده است و بسیاری از قنات ها به دلیل تغییر اقلیم تحت تاثیر قرار می گیرند، ادامه داد: با توجه به افزایش برداشت از چاههای غیرمجاز و مجاز باید در این خصوص تجدیدنظر شود.
به گفته وی فعالیت های عمرانی و معدنی در کاهش منابع آبی چشمه علی موقتی بوده که بر این اساس تاثیر مترو بر این چشمه نیز دائمی نخواهد بود.
طریق ازلی خاطر نشان کرد: برای صحبت درباره وضعیت آب چشمه علی سه عامل فوق را در کنار هم در نظر گرفت.
وی با بیان اینکه آب چشمه علی از نظر علمی و اظهارات کارشناسان برگشته است اظهارداشت: براساس داده های سازمان آب طی 20 سال گذشته جریان خروجی این چشمه متفاوت و حتی در دهه 80 کمتر از این مقدار نیز بوده است.
مجری پژوه خط 6 مترو تهران آب چشمه علی در مرداد و شهریور ماه به حداقل میزان و در بهمن و اسفند به حداکثر دِبی ( کمیت) می رسد اظهارداشت: تمامی قنات های فلات ایران به دلیل نوع اقلیم آن از این رفتار تبعیت می کند.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر دبی چشمه علی حدود 20 لیتر بر ثانیه است که در روزهای مختلف چهار تا پنج لیتر کم و زیاد می شود خاطر نشان کرد: قبل از احداث پروژه مترو مطالعاتی انجام و مقرر شد مسیر مترو از خیابان صفاییه عبور کند که در ادامه طی برگزاری جلسات مختلف با مسئولان میراث مسیر مترو منتقل و به خیابان غیوری تغییر کرد.
طریق ازلی با بیان اینکه پیشرفته ترین و ایمن ترین روش حفاری مترو (TBM) است افزود: یکی از شروط شرکت مترو با پیمانکار استفاده از دستگاه تی بی ام(دستگاه حفار) بوده که اینک حفاری و لاینیگ خط 6مترو به اتمام رسیده است.
وی همچنین تصریح کرد: ریختن آب چشمه علی به فاضلاب سرخه حصار صحت ندارد.
به گزارش ایرنا خشکی آب چشمه علی طی ماه های گذشته در سطح ملی خبرساز و خشک شدن چندین باره این چشمه موجب نگرانی مردم شده بود، چشمه ای که سالمندان این منطقه سال ها از آن خاطره دارند.
چشمه علی که به زبان محلی به «چشملی» هم شهرت دارد تنها یک چشمه که خروجی آب داشته باشد و مناظر طبیعی آن مورد بهره برداری قرار گیرد نیست بلکه جنبه میراثی و تاریخی آن که در کنار آثار مهم باستانی قرار گرفته بر اهمیت جهانی آن نیز صحه گذاشته است.
براساس آنچه در منابع آمده، حیات این چشمه به دوره اشکانیان و ساسانیان منسوب است که بعدها به خاطر نام امام اول شیعیان حضرت علی (ع) به چشمه علی معروف شده است.
در معرفی درباره چشمه علی آمده که در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده‌است. چشمه‌علی از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری است.
تهرام/9353/ 1008

انتهای پیام /*


اجتماعی


چشمه علی


مترو


کاهش آب