گردشگری و توریسم

«آموزش موسیقی پیش‌خوانی» بازخوانی علمی پیش‌واقعه‌های تعزیه

به گزارش دوشنبه ایرنا، کتاب «آموزش موسیقی پیش‌خوانی» با پیش‌خوانی پیش‌واقعه‌های150 سال تعزیۀ ایران کاری از مکتب‌خانه حجاز و اثری پژوهشی با رویکرد آموزشی است که سعی کرده به طور ویژه پیش‌خوانی‌های پیش‌واقعه‌ها در مکتب تعزیه‌خوانی اصفهان را آموزش دهد.
در ابتدای این کتاب یادداشتی به قلم دکتر فقید، جابر عناصری آمده است: «هم‌دوشی موسیقی با متن تعزیه فراموش ناشدنی است و یا متن هر نوع علقه و علاقه ما بین آنان وظیفه‌ای است گران‌سنگ و منقش شدن حروف بر جان مایه خطوط و خوانش این متون تکلیف گران‌بار پژوهشگران عاشق هنرهای قدسی است».
این کتاب در 6 فصل پیش‌خوانی پیش‌واقعه‌های تعزیه را به طور جداگانه در هر کدام از دستگاه‌های ایرانی و مکتب تعزیه‌خوانی اصفهان بررسی می‌کند.
در فصول مختلف کتاب «آموزش موسیقی پیش‌خوانی» به تفکیک دستگاه‌های موسیقی، متن پیش‌خوانی‌ها آمده و ویژگی‌های فنی هر کدام (اعم از گام دستگاه، وزن، گوشه‌های ساختار و زمینه مکتب تعزیه) و نیز نام سرایندگان و راویان ذکر شده و در آغاز کتاب نیز مولف اجمالی از تاریخ تعزیه و پیش‌خوانی آورده است.
«آموزش موسیقی پیش‌خوانی» در 176 صفحه توسط مجتمع انتشاراتی نقش نگین منتشر و در رشته پژوهش هنری گروه هنر دومین جایزه دعبل کتاب سال عاشورا شایسته تقدیر شناخته شد.
این کتاب همچنین در خرداد ماه 95 به ثبت ملی میراث فرهنگی معنوی ناملموس کشور رسیده است.
اسدلله علی عسگری رنانی متولد 51، خواننده، محقق، کارشناس و مدرس موسیقی است، «آموزش موسیقی تعزیه، نغمه عشق» در 4 جلد، «آموزش موسیقی پیش‌خوانی پیش‌واقعه‌های 150 سال تعزیه ایران مکتب اصفهان» و «جنگ بیاض» از گزیده آثار این نویسنده معاصر است.
فراهنگ**3009** 1055

انتهای پیام /*


فرهنگی


کتاب


عاشورا


موسیقی