گردشگری و توریسم

چشمه علی، مترو و حق آبه کشاورزان

به گزارش خبرنگار ایرنا خشک شدن آب چشمه علی طی ماههای گذشته خبرساز بوده و علت آن نیز حفاری مترو در خط 6 اعلام شده است.
چشمه علی به عنوان محلی تاریخی و گردشگری با قدمت هشت هزار ساله در شهرری (مرکز شهرستان ری) واقع است.
پس از خشک شدن آب این چشمه، تابستان امسال یکبار دیگر آب در آن به جریان افتاد اما اندک و فقط در یک حوضچه آن بود که همان هم نهم شهریور امسال دوباره خشک شد اما چند روز بعد در 21 شهریور خبر احیای آب در این چشمه اطلاع رسانی و در جریان بازدید میدانی خبرنگاران ایرنا تایید شد.

*کشاورزی: آب چشمه علی کفاف نمی دهد
در جریان این بازدید نماینده شورای کشاورزی روستای «علایین» شهرستان ری که کشاوررزان آن از حق آبه چشمه علی استفاده می کنند به خبرنگاران گفت: 400 هکتار از زمین های سبزی کاری این روستا با آب این چشمه آبیاری می شود از حدود هشت ماه پیش با حفاری تونل مترو که از فلکه سوم دولت آباد تا میدان صفاییه رد می شد آب بشدت کاهش یافت و در برخی مقاطع خشک شد.
اکبر روشنی با بیان اینکه آبخوان هایی که مربوط به چشمه علی می شده دقیقا زیر این یک کیلومتر (فلکه سوم دولت آباد تا میدان صفاییه بوده است) اظهار داشت: پیش از حفاری مترو میزان آب 135 لیتر بر ثانیه بود و در کمترین مقدار به 105لیتر می رسید اما پس از حفاری دِبی (کمیت) آب به 20 لیتر رسیده است.
وی ادعا کرد: اهرم فشار آب دست شهرداری تهران است و هربار با اعتراض کشاورزان فشار آب بالا می رود.
به گفته روشنی کشاورزان در زمان حاضر آب را به قیمت گزاف ساعتی 35 هزار تومان می خرند و جایگزین آب چشمه علی می کنند.
نماینده شورای کشاورزی روستای علایین یادآور شد: آب در ادامه مسیر خود و قبل از رسیدن به روستا ساکن می شود و به دلیل خاک شنی در زمین فرو می رود.

**پاسخ مدیران مترو
مدیران شرکت مترو در پاسخ به اظهارات نماینده کشاورزان می گویند که مترو حاضر است با هزینه خود و لوله گذاری آب را به زمین های کشاورزی منتقل کند که این پیشنهاد مورد موافقت کشاورران قرار نگرفت.
این درحالی است که برخی منابع گزارش داده اند کشاورزان این روستا مبلغی از فرمانداری ری برای بتنی کردن کل طول کانال دریافت کرده اند که در صورت لوله گذاری می بایست این مبلغ را بازگردانند؛ موضوعی که خبرنگار ایرنا در شرایط کنونی قادر به تایید آن نیست و مسئولان نیز تاکنون در این زمینه اظهارنظر نکرده اند.

**تاثیر حفاری مترو در دست بررسی
همچنین در ادامه این بازدید حسین عزیزی نماینده بخشداری مرکزی ری اظهارداشت: در حال بررسی میزان دبی آب چشمه علی طی ۲۰ سال گذشته هستیم.
وی افزود: پس از اعلام گزارش های میزان عبور آب جلسه ای با حضور مدیران مترو و کارشناس رسمی دادگستری برگزار خواهد شد تا تاثیر حفاری خط ۶ مترو بر میزان دبی آب چشمه علی اندازه گیری شود.
عزیزی اضافه کرد: در صورت تایید تاثیر مترو بر آب چشمه علی میزان خسارت و حق آبه کشاورزان با نظر کارشناسان مشخص می شود.
وی درباره پیشنهاد مترو برای لوله گذاری بخشی از مسیر آب چشمه علی به مزارع کشاورزان که با استقبال کشاورزان همراه نشد اظهارداشت: ادعای کشاورزان این است که میزان آبی که وارد می شده و به دنبال حفاری مترو قطع شده بسیار بیشتر از مقدار کنونی است و در صورت لوله گذاری میزان آب ورودی پایین است.
براسای اعلام مدیران شهری، طول کانال آب بَر تا اتوبان شهید آوینی سه هزار و ۱۸۰ متر است.

**اظهارات مجری پروژه خط 6 مترو
مجری پروژه خط 6 مترو تهران نیز امروز در این مراسم گفت: مولفه های مختلفی در وضعیت آب «چشمه علی» واقع در شهرستان ری تاثیر داشته و کاهش آب آن نیز موقتی است.
صادق طریق ازلی اظهارداشت: برای صحبت در خصوص وضعیت این چشمه سه عامل فعالیت های عمرانی و معدنی، تغییرات اقلیمی و حفر چاههای مجاز و غیرمجاز را باید به صورت همزمان در نظر گرفت.
وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی با وضعیت این چشمه بسیار مرتبط بوده است و بسیاری از قنات ها به دلیل تغییر اقلیم تحت تاثیر قرار می گیرند، ادامه داد: با توجه به افزایش برداشت از چاههای غیرمجاز و مجاز باید در این خصوص تجدیدنظر شود.
به گفته مجری پروژه خط 6 مترو تهران فعالیت های عمرانی و معدنی در کاهش منابع آبی چشمه علی موقتی بوده که بر این اساس تاثیر مترو بر این چشمه نیز دائمی نخواهد بود.
به گزارش ایرنا چشمه علی که به زبان محلی به «چشملی» هم شهرت دارد تنها یک چشمه که خروجی آب داشته باشد و مناظر طبیعی آن مورد بهره برداری قرار گیرد نیست بلکه جنبه میراثی و تاریخی آن که در کنار آثار مهم باستانی قرار گرفته بر اهمیت جهانی آن نیز صحه گذاشته است.
براساس آنچه در منابع آمده، حیات این چشمه به دوره اشکانیان و ساسانیان منسوب است که بعدها به خاطر نام امام اول شیعیان حضرت علی (ع) به چشمه علی معروف شده است.
در معرفی درباره چشمه علی آمده که در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده‌است. چشمه‌علی از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری است.
شهرستان ری در جنوب شهر تهران واقع شده است.
تهرام/۹۳۵۳/ 1008

انتهای پیام /*


اجتماعی


چشمه علی


خشکی شدن