گردشگری و توریسم

زندان هارون الرشید شهرری مرمت شد

امیر مصیب رحیم زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در بخش مطالعاتی این اثر تاریخی 170 میلیون ریال و در بخش مرمت 330 میلیون ریال هزینه شده است.
وی تصریح کرد: مرمت، تهیه طرح سازه پوششی و سازه فضاکار، تزئینات معماری بنا، قسمت‌ های آسیب دیده زندان، مسیر دسترسی و در ورودی از اقدامات مرمت شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری با بیان اینکه مرمت ها به صورت جزئی انجام شده است، عنوان کرد: بند کشی و کف‌ سازی این بنای تاریخی از کارهای دیگری بود که بر روی این بنا انجام شد.
زندان هارون الرشید در 13 کیلومتری شرق تهران واقع شده و در سال 1334 در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده و یکی از آثار تاریخی پس از اسلام در شهرری است.
بنای زندان به شکل مکعب مستطیل به ارتفاع 9 متر و به صورت 2 طبقه ساخته شده، این زندان دارای ساختاری متشکل از لاشه سنگ و گچ و از نظر قدمت متعلق به دوره آل بویه حدود یکهزار و 100 سال قبل است.
در گذشته نام زندان به این بنا اطلاق شده و امروز هم به همین نام خوانده می‌شود.
به عقیده ‘آندره گدار’ بنای مزبور از زمان سلجوقی بوده و یکی از استحکامات نظامی آن عصر به شمار می‌آید.
شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با جمعیتی بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر در جنوب استان تهران واقع شده که دارای پنج شهر شهرری، باقرشهر، کهریزک، قیامدشت و حسن آباد است.
1970/6003

انتهای پیام /*


اجتماعي


ميراث فرهنگي


شهرستان ري


مرمت زندان هارون