گردشگری و توریسم

20 موزه و 39 محوطه معرفی میراث دفاع مقدس را بر عهده دارند

محمد حسن طالبیان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگی ایرنا به مناسبت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: یکی بودن حاکمیت با مردم در دفاع مقدس امر مهمی بود که این مساله در میراث دفاع مقدس ما به خوبی نمایان است.
وی افزود: ثبت مواریث دفاع مقدس از سال 94 و با شروع دولت یازدهم شکل گرفت و
در شرایط کنونی 39 محوطه یادمانی شامل 23 محوطه در خوزستان 5 محوطه درکرمانشاه و 7 محوطه در ایلام و 3 گلزار شهدا در تهران و آذربایجان غربی و یک مسجد انقلاب در خراسان وجود دارد.
طالبیان با بیان اینکه، هم اکنون 20 موزه مرتبط با دفاع مقدس در کشور فعال است که همه این موزه ها بعد از اتمام جنگ تحمیلی در کشور شکل گرفت، افزود: موزه های مرتبط با جنگ در جهان حدود 240 موزه است که دارای اهمیت بسیاری هستند و بعضی از آنها مخاطبین بسیاری داشته و شهرت جهانی دارند.
وی ادامه داد: نکته جالب اینجاست که خود این موزه ها راوی هایی دارند که میراث ناملموس و شفاهی آنجا را تبیین می کنند و خوشبختانه از این طریق سازمان میراث فرهنگی کوشیده است که زیر ساخت های گردشگری دفاع مقدس را نیز فراهم کند.
معاون میراث فرهنگی، با واجب دانستن حفظ این میراث ارزشمند افزود: رشادت های مردم کشورمان چه در راه حفظ تمامیت ارضی ایران و چه برای دفاع از دین و اسلام اهمیت فراوانی دارد و حفظ میراث ملموس و ناملموس دفاع مقدس، امری واجب است.
طالبیان گفت: مردم برای دفاع از وطن و دین و آیین خود در برابر متجاوزان هم پیمان می شوند و در دوران هشت ساله دفاع مقدس بسیاری از کشورها به صدام علیه ایران کمک می کردند اما اتحاد ملی سبب شد پیروزی حاصل شود و این نشان می دهد این وحدت و باهم بودن چقدر می تواند مهم و اثرگذار باشد.
معاون میراث فرهنگی ادامه داد: در طول تاریخ هماره در کشور ما همینگونه بوده و در زمان دفاع، ایثارگری ها و فداکاری های همه اقوام و ادیان ما همه با هم مشارکت داشتند.
وی تاکید کرد: در دفاع مقدس یک وجب از خاک وطن را از دست ندادیم این موضوع آنقدر اهمیت دارد که همه موزه های مرتبط ما باید بتوانند این رشادت ها و فداکاری ها را با یک محتوای خوب بیان کنند.
طالبیان گفت: در واقع موزه های مرتبط با جنگ تلاش می کنند تا صلح پایدار همواره گسترش یابد چرا که اینگونه موزه ها با حفظ و معرفی آسیب های هر جنگ، همواره یاد ویرانی ها، تلفات و صدمات آن را زنده نگه داشته و از طرفی مبین این هستند که هر جامعه ای برای حفظ، بقای تمامیت ارضی خود، چگونه جانفشانی و مقاومت کرده و خسارت ها را به جان خریده و ایثارگری کرده است.
این مقام مسئول افزود: به بیانی میراث دفاع مقدس این پیام را برای تمام کشورهایی که ممکن است چشم طمع به این سرزمین دوخته باشند، دارد که این مردم هرگاه دچار تجاوزی شوند یکپارچه مقاومت و ایستادگی می کنند و نیز به نسل های آینده جامعه این امید را می دهد که هیچ گاه در مواجهه با متجاوزین به خود بیم راه ندهند همچنانکه در گذشته تاریخ ایران زمین با مقاومت رفع شر شده است، امروز نیز رشادتها و جوهر وجودی این سرزمین آن را حفظ خواهد کرد.
معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: این سرزمین در طول تاریخ به علت اهمیت تاریخی، تمدنی و موقعیت سوق الجیشی به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب همیشه مورد دست اندازی و تجاوز قرار گرفته و نیاکان ما در طول هزاران سال رفع تجاوز کرده و دست بیگانگان را کوتاه کرده اند.
وی یادآورشد: موزه ها و محوطه های یادمانی معرفی میراث دفاع مقدس به عنوان میراث با ارزش ما گریزی به دفاع های تاریخی و قدیم این سرزمین کهن نیز داشته اند که تحلیل آنها می تواند حامل دستاوردهای خوبی باشد.
فراهنگ**3079**1418

انتهای پیام /*


فرهنگی


هفته دفاع مقدس


میراث فرهنگی


میراث دفاع مقدس