گردشگری و توریسم

مهارت سنتی پخت شیرینی قرابیه قزوین در فهرست میراث ملی ثبت شد

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، محمد علی حضرتی ها روز یکشنبه افزود: پخت انواع شیرینی‌های سنتی در شهر قزوین از سابقه‌ای طولانی برخوردار بوده و بانوان خوش ذوق قزوینی از گذشته‌های دور انواع شیرینی‌های خانگی را با عشق و علاقه و تعهد خاص تهیه کرده که از نظر ارزش غذایی بسیار غنی و سالم است و آن را به نسل‌های پس از خود انتقال داده‌ که همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به لزوم حراست و پاسداری از مواریث ارزشمند معنوی، اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های اخیر با توجه به تغییر شرایط زندگی و رواج شیرینی‌های جدید در بازار، این هنر ارزنده و اصیل مردم قزوین به تدریج به دست فراموشی سپرده شده و لزوم حراست و نگاهداری از این میراث ارزشمند جهت معرفی و حفظ و احیای آن بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
وی در خصوص ثبت مهارت سنتی پخت قرابیه قزوین در فهرست میراث ناملموس کشور،گفت: شیرینی قرابیه بادام جزو شیرینی‌های سنتی و اصیل شهر قزوین است که از سالیان دور توسط بانوان هنرمند در خانه‌ تهیه می‌شود و علاوه بر عطر و طعم مطبوع دارای سابقه پخت طولانی و ارزش غذایی فوق العاده‌ای است.
این مسئول گفت: پرونده ثبت این شیرینی سنتی شهر قزوین به همت کارشناسان ثبت این اداره کل تهیه و به شورای تخصصی ثبت آثار ناملموس کشور ارسال شد و پس از تایید اعضای شورا با عنوان مهارت سنتی پخت قرابیه قزوین به فهرست آثار ناملموس کشور اضافه شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین یادآور شد: هنر شیرینی‌پزی قزوین از افتخارات این کهن شهر و به خصوص بانوان هنرمند آن محسوب می‌شود و امیدواریم با ثبت این اثر ارزشمند در فهرست میراث معنوی کشور فرصتی برای معرفی و تثبیت توانمندی‌های این شهر در عرصه‌های ملی و جهانی فراهم شود.
3013

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


آثار ملي ناملموس


قرابيه قزوين