گردشگری و توریسم

مطالعات و طراحی مرمت خانه موزه مهدی اخوان ثالث آغاز شد

خانه مهدی اخوان ثالث در خیابان دکتر فاطمی، خیابان ششم، کوچه خجسته، پلاک 31 قرار دارد، این اثر یکم مهرماه 1382 با شماره 10404 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده، خانه اخوان ثالث حدود 10 سال است که به تملک شهرداری تهران درآمده است.
وی شاعر پرآوازه و موسیقی‌پژوه متخلص به م. امید متولد دهم اسفند ۱۳۰۷ در مشهد بود، اشعار او زمینه اجتماعی دارند و گاه حوادث زندگی مردم را به تصویر کشیده‌، اشعار اخوان ثالث همچنین دارای لحن حماسی آمیخته با صلابت و سنگینی شعر خراسانی و نیز در بردارنده ترکیبات نو و تازه است.
وی در شعر کلاسیک فارسی توانا بود و در ادامه به شعر نو گرایید. از اخوان ثالث اشعاری در هر دو سبک به جای مانده‌ است. همچنین او آشنا به نوازندگی تار و مقام‌های موسیقایی بود.
ارغنون، زمستان، آخر شاهنامه و از این اوستا از آثار اخوان ثالث است.
این شاعر چهارم شهریور ۱۳۶9 در 61 سالگی دارفانی را وداع گفت، پیکر اخوان ثالث در توس در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شده‌ است.
به گزارش روز شنبه روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، جعفر رحمانزاده، احیا و باز زنده سازی خانه مشاهیر، نخبگان و ترویج ارزش ها و اندیشه های نخبگان هنر و ادبیات را از اهداف این نهاد عنوان کرد و افزود: خانه مهدی اخوان ثالث از سوی شهرداری منطقه 6 برای مرمت و احیا در اختیار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی قرار گرفته
و به زودی عملیات مرمت و احیای این مجموعه فرهنگی نیز آغاز می شود.
وی گفت: احیا و باز زنده سازی خانه مشاهیر و نخبگان، تهران را به پایتخت فرهنگی قابل توجه تبدیل خواهد کرد چرا که توجه به هنرمندان و بزرگان عرصه ادب و هنر به ‌عنوان بخشی از مالکان فکری جامعه اهمیت بسیار زیادی در تقویت فرهنگ و هنر اصیل ایرانی دارد.
رحمانزاده با تاکید بر اینکه خانه اخوان ثالث با حفظ هویت این بنای فرهنگی و مطابق با اصول علمی مرمت ابنیه تاریخی انجام خواهد شد، افزود: هدف اصلی ما حفظ اصول مرمت و احیا، براساس مداخله حداقلی است.
مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه برگزاری جلسات راهبردی با اقوام، خویشاوندان و علاقه مندان به اخوان ثالث ادامه دارد، اظهارداشت: تلاش خواهیم کرد تا ماهیت معماری و روح حاکم بر بافت این مجموعه با همان حس و حال گذشته بازسازی شود.
تهرام/7245//1348

انتهای پیام /*


فرهنگي


شهرداري تهران


مرمت خانه


مهدي اخوان ثالث