گردشگری و توریسم

حزن و اندوه در شام غریبان کربلا

به گزارش خبرنگار ایرنا، موکب های عزادار در کربلای معلا با حمل شمع های در حال سوختن بعنوان نمادی از فراق و عزا و ماتم، وارد صحن حسینی و عباسی شدند و آیین عزاداری شام غریبان را با نوحه هایی جانکاه برگزار کردند.
همزمان بسیاری از عزاداران در گوشه و کنار شهر کربلا بویژه اطراف بین حرمین، شمع های حزن و اندوه را به نشانه همدردی با اهل بیت اباعبدالله الحسین (ع) روشن کردند.
آیین شمع روشن کردن در عراق از مراسم هایی است که شیعیان این کشور به آن اهتمام ویژه دارند و تقریبا همه شهرها و کوچه و خیابان ها در شام غریبان حسینی، شاهد روشن کردن شمع است.
مردم و حتی کودکان جلوی منازل خود به نشانه حزن جانکاه ناشی از فراق حسین (ع) و یارانش در ظهر عاشورای 63 هجری قمری، شمع روشن می کنند.
همچنین به همین مناسبت در کربلا موکب نمادین اسیران کربلا وارد حرم حسینی و عباسی شده و در برنامه های تعزیه گونه و به شکلی بسیار حزن انگیز و غمبار با اباعبدالله الحسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع) وداع می کنند.
در این مراسم همچنین برنامه شبیه خوانی از وداع حضرت زینب (س) و امام زین العابدین (ع) در قالب خطبه ای سوزناک به همراه کودکان خردسال با اباعبدالله الحسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع) و دیگر شهدای کربلا اجرا می شود.
در این شبیه خوانی ها کودکان و طفلان اسیر در کربلا نیز هر یک نوحه هایی می خوانند و سخنانی سوزناک از مصائب کربلا و سرنوشت دردناکی که در انتظارشان است می گویند که عزاداران در صحن حسینی و عباسی را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد و آه و فغانشان را طنین انداز می کند.
خیل عزاداران حسینی در این مراسم چند ساعته دردمندانه در فراق سالار شهیدان و یاران باوفایش اشک می ریزند و ضجه و مویه می کنند.
با پایان مراسم شام غریبان مراسم دهم محرم در عراق بطور رسمی به اتمام می رسد اما عزاداری ها در این کشور پایان پیدا نمی کند بلکه این مراسم تا روز اربعین مصادف با چهلیم روز شهادت اباعبدالله الحسین (ع) ادامه دارد.
در مراسم اربعین شهدای کربلا، آیین بزرگ و باشکوه پیاده روی اربعین برگزار می شود و میلیون ها زائران از عراق و کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران با دهها کیلومتر از نقاط مختلف عراق به سمت کربلا می آیند تا امام حسین (ع) و دیگر شهدای کربلا را زیارت کنند.
در مراسم شام غریبان امشب، همچنین حضور زائران عزادار ایرانی چشمگیر بود و به همراه برادران خود از عراق و دیگر کشورهای اسلامی، شمع های حزن و اندوه شام غریبان را روشن کردند و اندوه بار گریستند.
همچنین عصر امروز در کربلا مطابق معمول عصر عاشورای هر سال، مراسم حماسی ‘رکضه (دویدن) طویریج’ بعنوان یکی از بزرگترین اجتماعات انسانی برگزار شد.
مراسم رکضه طویریج همه ساله با مشارکت و حرکت دهها هزار عزادار در قالب دسته ها و هیات های مختلف از مناطق مختلف کربلا بویژه از منطقه ای به نام طویریج در 20 کیلومتری شرق کربلا با پیاده روی و حرکت زائران آغاز می شود و از منطقه قنطره السلام عبور می کند و سپس زائران از مسیر خیابان جمهوری در مرکز شهر خود را به حرم امام حسین (ع) می رسانند.
عزاداری شرکت کنندگان در آیین رکضه طویریج با نزدیک شدن آنان به حرم سالار شهیدان به اوج می رسد و در داخل حرم و سپس طول بین الحرمین و سرانجام در حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) ادامه می یابد.
از جمله نمادهای این آیین دویدن مردم در محیط صحن های حسینی و عباسی است در حالی که برسر و سینه می زنند و فریاد ‘لبیک یا حسین (ع) ‘ سر می دهند.
گفته می شود که سابقه این مراسم به ایام دهم محرم سال 63 هجری برمی گردد وقتی عده ای از شیعیان برای نصرت اباعبدالله الحسین (ع) به صحرای کربلا آمدند اما وقتی به محل رسیدند دیدند که حسین (ع) و یارانش همگی به شهادت رسیده اند و از این که دیر رسیده بودند اندوهگین شدند.
این آیین بوسیله یکی از علمای برجسته شیعه در تاریخ معاصر مجدد احیا شد و از آن زمان تا به امروز این مراسم همچنان یکی از آیین های اصلی روز دهم محرم است.
این مراسم بدلیل شرکت گسترده مردم بیش از سه ساعت به طول می انجامد و با پایان آن، عزاداران مراسم شام غریبان را برپا می کنند تا عزاداری در روز عاشورای در کربلای معلا عملا به پایان برسد.
در همین حال در شب یازدهمین محرم، آیین شام غریبان علاوه بر کربلا در همه شهر و مناطق شیعه نشین عراق برگزار می شود.
علاوه بر مراسم های عزاداری که همه ساله در ماه محرم در کربلا برگزار می شود، مراسم های مختلف دیگری نیز در شهرهای گوناگون عراق برپا می شود که از جمله آنها آیین های تعزیه است که در عراق به آن ‘تشابیه’ می گویند.
برخی از مراسم های تشابیه در برخی استان ها به صورت گسترده برگزار می شود و با حضور باشکوه عزاداران همراه است.
آیین های عاشورای حسینی امسال نیز در میان تدابیر ویژه امنیتی برگزار شد و مسوولان مربوطه اعلام کردند که این طرح با موفقیت کامل و بدون هیچ گونه خلل یا حادثه امنیتی و تروریستی اجرا شده است.
برخی تحرکات هسته های خفته داعش در مرکز و جنوب عراق در هفته های اخیر نگرانی احتمال حمله به کاروان های عزاداری و مراکز تجمع عزاداران را افزایش داده بود.
ژنرال ‘علی ابراهیم الدبعون’ فرمانده ستاد عملیات الرافدین روز سه شنبه از مشارکت 60 هزار نیروی انتظامی و امنیتی برای تامین امنیت مراسم عاشورا در استان های ذی قار، میسان، واسط و مثنی استان های همجوار کربلا خبر داده بود.
‘عقیل المسعودی’ رئیس کمیسیون امنیت شورای استان کربلا نیز از انجام تمامی مقدمات لازم امنیتی و خدماتی در کربلای معلا برای حضور میلیونی زائران و عاشقان اهل بیت (ع) در روز عاشورا خبر داد.
در همین حال با پایان روز عاشورا در کربلا، عتبه حسینی نیز در بیانیه ای از موفقیت مراسم عاشورا و موکب عظیم رکضه طویرج خبر داد و اعلام کرد که پنج هزار خادم افتخاری و هفت هزار خادم رسمی در آن سهیم بودند.
شورای استان کربلا نیز در بیانیه ای مشارکت بیش از سه میلیون زائر در آیین های شب دهم ماه محرم را اعلام کرد.
فرمانده پلیس کربلا نیز تعداد زائران غیر عراقی شرکت کننده در مراسم تاسوعا و عاشورای امسال در این شهر مقدس را 40 هزار نفر ذکر کرد که هفت هزار نفر آنان از کشورهای مختلف عربی بوده اند.
در همین حال ‘میرمسعود حسینیان’ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا نیز اعلام کرد که در این ایام 30 هزار ایرانی برای انجام زیارت و شرکت در آیین های تاسوعا و عاشورای حسینی به کربلا آمده اند.
خاورم *10*353*380*

انتهای پیام /*


دین


شام غریبان


آیین وداع


کربلا