گردشگری و توریسم

آیین باشکوه مقتل خوانی در کربلا برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‘شیخ عبدالامیر المنصور’ مقتل خوان مشهور عراقی امسال نیز همانند سنوات گذشته داستان کامل شهادت امام حسین (ع) و یارانش و آتش زدن خیمه ها را که به نام مقتل خوانی معروف است برای عزادار داغدار در کربلای معلا قرائت کرد.
آیین مقتل خوانی سنت دیرینه ای است که در عراق در روز دهم محرم برگزار می شود و مردم عزادار به داستان کامل حادثه عاشورای 63 هجری قمری گوش فرا می دهند.
مقتل حاوی بخش های سوزناکی از شهادت اصحاب حسین (ع) و یارن باوفای اش و آتش زدن خیمه ها است که با اشک و آه سوزناک عزاداران همراه است و اوج این داستان وقتی است که شمر ذی الجوشن سر شریف امام (ع) را از تن جدا می کند.
در این فقره همه مقتل خوانان، عمامه ها را از سر می اندازند و عزاداران در اوج اندوه و اشک، بر سر و سینه می زنند و نام حسین (ع) را بانگ می زنند.
آیین مقتل خوانی در روز دهم محرم تنها مختصر به کربلا نیست بلکه در همه عتبات مقدسه و همه هیات های عزاداری در سراسر عراق برگزار می شود و معروف ترین این آیین ها مربوط به کربلای معلا است.
مقتل خوانی از اوائل بامداد دهم محرم شروع می شود و قریب 2 ساعت به طور می انجامد و تا قبل از ظهر مراسم مقتل خوانی به اتمام می رسد و عزاداران از آن به بعد تا اذان ظهر و اقامه نماز ظهر و عصر، مراسم عزاداری و سینه زنی را اجرا می کنند.
عراقی ها امسال هم در خدمت به زائران سنگ تمام گذاشتند و اینجا در کربلا این روزها خادمان زائران نیز غوغا به پا کرده اند، خرد و کلان و زن و مرد و عراقی و غیر عراقی هر چه دارند در طبق های کرم و اخلاص گذاشته اند و گاه با اصرار و پافشاری از زائران پذیرایی می کنند.
صدها موکب در مسیرهای منتهی به حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) در شهر کربلا و اطراف بین الحرمین دائر شده است و کار پذیرایی از زائران را انجام می دهند.
امسال با آن که گمان می رفت بدلایل اقتصادی شاهد کاهش قابل توجه زائران ایرانی در کربلا باشیم، اما جای جای این سرزمین مقدس امروز و امشب شاهد حضور گسترده ایرانیان بود و برآورد می شود بیش از 30 هزار زائر ایرانی وارد کربلا شده اند.
درعین حال بدلیل شرایط امنیتی در عراق، آیین های دینی در این کشور هر ساله با تدابیر شدید و اجرای طرح های ویژه امنیتی برگزار می شود تا امنیت زائران میلیونی عاشورا، اربعین و سایر مناسبت های دینی حفظ شود. برای ایام عاشورای امسال نیز طرح های ویژه امنیتی در نظر گرفته شده است.
ژنرال ‘علی ابراهیم الدبعون’ فرمانده ستاد عملیات الرافدین روز سه شنبه از مشارکت 60 هزار نیروی انتظامی و امنیتی برای تامین امنیت مراسم عاشورا در استان های ذی قار، میسان، واسط و مثنی استان های همجوار کربلا خبر داد.
‘عقیل المسعودی’ رئیس کمیسیون امنیت شورای استان کربلا نیز از انجام تمامی مقدمات لازم امنیتی و خدماتی در کربلای معلا برای حضور میلیونی زائران و عاشقان اهل بیت (ع) در روز عاشورا خبر داد.
وی گفت: نقاط ضعف و برخی خلاهای طرح امنیتی سال قبل بررسی و امسال برطرف شده است تا در عین حالی که خیابان های کمتری در کربلا بدلایل امنیتی بسته شود، سطح امنیت افزایش زائران و مراقد مقدسه افزایش یابد.
خاورم *10*353*380*

انتهای پیام /*


دين


دهم محرم


مقتل خواني


كربلا