گردشگری و توریسم

گردشگری مذهبی، فرصتی برای معرفی یزد در عرصه جهانی

این استان هرساله در دهه نخست محرم همانند دیگر مناطق کشورمان سیاهپوش می شود و مردم سختکوش آن با برپایی آیین هایی از جمله نوحه خوانی و سینه زنی در مساجد، حسینه ها و تکایا در سوگ سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) عزاداری می کنند.
نوع عزاداری یزدی ها در ماه محرم با فعالیت افزون بر 2 هزار هیات مذهبی در استان، توجه رهبر معظم انقلاب و مسلمانان داخل و خارج کشور را جلب کرده و پای گردشگران اروپایی را نیز به این دیار باز کرده است.
حضرت آیت الله خامنه ای سال 1393 در پی پخش عزاداری های پرشور مردم دارالعباده از شبکه های سراسری سیما، این حرکت شورآفرین و شایسته را مورد تفقد و عنایت قرار دادند.
دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کرد که معظم له پس از مشاهده عزاداری هیات باغ گندم یزد فرمودند: برنامه شما را دیدم؛ خیلی خوب بود، هم از لحاظ سینه زنی، هم از لحاظ مداحی، هم از لحاظ دعاهایی که کردید، ان شاء الله موفق باشید.
در دهه نخست محرم سال گذشته، 890 گردشگر از 26 کشور از جمله هلند، آلمان، پرتغال، فرانسه، لهستان، اسپانیا، بلژیک، سوئد، اتیوپی، برزیل، دانمارک، مالزی، استرالیا، ترکیه، شیلی، روسیه، کرواسی، سوئیس، اسلوونی، کره جنوبی ، هنگ کنگ، اندونزی، ژاپن و چین با حضور در مناطق مختلف استان از نزدیک شاهد عزاداری مردم بودند.
از مجموع آنها 200 نفر روزهای چهارم تا هشتم ماه محرم با حضور در حسینه های گازرگاه، عربها، مریم آباد یزد، میبد و روستای خویدک از نزدیک عزادرای مردم را مشاهده کردند و روز تاسوعا نیز 300 نفر در مسجد روضه محمدیه (حظیره) و حسینیه ثارالله یزد حضور یافتند.
390 گردشگر خارجی روز عاشورا با حضور در حسینیه های یزد، امام (ره) تفت، سفید اشکذر و کوشکنو اردکان آیین های ویژه این روز و شب از جمله نخل برداری و شام غریبان را از نزدیک مشاهده کردند.
بسیاری از صاحب نظران، انقلاب اسلامی ایران را برگرفته از قیام اباعبدالله الحسین (ع) در روز عاشورا می دانند، از این رو حضور گردشگران خارجی و غیرمسلمان در ماه محرم سبب آشنایی آنان با فلسفه قیام عاشورا، درک صحیح آموزه های دینی و به تبع آن انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران می شود.
علاوه بر این موضوع، توجه به گردشگری مذهبی و جذب بیش از پیش میهمانان خارجی از این طریق به عنوان یکی از بخش های صنعت بزرگ گردشگری به لحاظ اقتصادی برای کشور نیز بسیار حائز اهمیت است.
برای مثال، عربستان سعودی هر ساله از فریضه حج به عنوان بزرگترین رویداد گردشگری مذهبی جهان، بهره اقتصادی فراوانی می برد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد می گوید: این استان در زمینه آیین های دینی پتانسیل های زیادی دارد که باید با توجه به ثبت جهانی شهر تاریخی یزد به این آیین ها نیز با دید جهانی نگریسته شود.
سید مصطفی فاطمی با یادآوری فعالیت کمیته گردشگری مذهبی و معنوی در یزد اظهار امیدواری کرد که با همت و تلاش اعضای این کمیته و همکاری مردم، گردشگری استان در زمینه مذهبی و معنوی روز به روز شکوفاتر و آیین های خاص درالعباده یزد بهتر و بیشتر به جهانیان شناسانده شود.
لازم است موضوع گردشگری مذهبی در یزد به خصوص در ایام محرم با توجه به نوع منحصربفرد و شورآفرین عزاداری مردمان این دیار که در اشعار پرمحتوا، سبک نوحه خوانی ،نظم و انضباط هیات های مذهبی آنان نمود یافته، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
اتخاذ تمهیدات لازم و فراهم کردن زمینه استقبال مطلوب تر از گردشگران خارجی در ماه محرم در معرفی بیش از پیش یزد به جهانیان بسیار موثر خواهد بود؛ فرصت مغتنمی که باید از آن به بهترین نحو استفاده کرد.
بافت تاریخی شهر یزد 18 تیر 1396 در چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) درکراکوف لهستان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر استان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید، که پیش از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد ثبت جهانی شد.
استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی و 6هزار و 500 اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و 850 اثر به ثبت ملی رسیده است.
یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد.
در سال 1396، 126 هزار و 366 گردشگر خارجی به استان سفر کردند که این تعداد در مقایسه با سال 1395، حدود 11 درصد افزایش دارد.
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب نیز شناخته می شود.
گزارش از سعید صادقی مقدم
7532/ 2047/

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


گردشگری مذهبی


یزد