گردشگری و توریسم

آیین عزاداری محرم در ماهان قدمتی هزار ساله دارد

امین ماهانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اسناد مکتوب برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) بیشتر مربوط به دوره تیموری و قاجاریه می باشد که توسط واقفان تنظیم شده است.
وی تصریح کرد: قدیمترین نخل عزاداری ایران در تکیه محله سادات قلاتوییه با قدمت 400 سال قرار دارد که هم اکنون نیز در آیین های عزاداری استفاده می شود.
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهر ماهان ادامه داد: آیین عزاداری حضرت سیدالشهداء در شهر ماهان و مناطق تابعه در آستانه شاه نعمت الله ولی، تکایا و بقاع متبرکه طبق سنت قدیمی هر ساله برگزار می شود.
ماهانی تصریح کرد: همچنین گروه های شبیه خوانی و تعزیه نیز در ایام ماه محرم و صفر این آیین را در منطقه ماهان و جوپار اجرا می کنند که جزو پر سابقه ترین مراسم عزاداری در استان کرمان بشمار می رود.
وی تاکید کرد: وقف نامه های مربوط به عزاداری امام حسین(ع) مشتمل بر مراسم روضه خوانی، عزاداری و نذر غذا است که در ایام محرم و صفر طبق نیت واقفان اجرا می شود.
ماهانی گفت: پخت غذاهای نذری مانند آبگوشت(آش حسین) و شله زرد در این ایام مرسوم است که به صورت سنتی پخته شده و بین عزادارن توزیع می شود.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهر ماهان گفت: آیینهای علم و شده گردانی و نخل برداری در موسم محرم و صفر نیز از دیگر مراسم قدیمی است که در شهر ماهان انجام می شود.
منطقه تاریخی و تفریحی ماهان در 25کیلومتری جنوب غربی شهر کرمان قرار دارد.
باغ شاهزاده، آرامگاه شاه نعمت الله ولی و عمارت شترگلو از جمله آثار ثبت جهانی و ملی این منطقه بشمار می رود.
/7437/ 5054/

انتهای پیام /*


فرهنگي


مذهبي


عزاداري محرم


ماهان