گردشگری و توریسم

تپه «خیبر» روانسر کاوش می شود

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سیف الله رنجبر روز دوشنبه در بازدید از کارگاه کاوش های باستان شناسی تپه خیبر افزود: این کاوش اولین کاوش باستانی در شهرستان روانسر است و از اهمیت ویژه و بالایی برخودار است.
وی یادآوری کرد : دستاوردها و نتایج این کاوش ها هم برای شهرستان روانسر و هم تاریخ ایران اهمیت بسزایی دارد.
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روانسر تصریح کرد: تپه خیبر مربوط به دوران پیش از تاریخ باستان است و این اثر در تیرماه سال 1348 به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
رنجبر ادامه داد: شهرستان روانسر 57 تپه تاریخی دارد که این تپه منابع مهمی برای تحقیقات و مطالعات هستند.
سرپرست کاوش های باستان شناسی مشترک بین المللی تپه خیبر نیز گفت: این محوطه تاریخی آثار و بقایای مهمی را از هزاره پنجم قبل از میلاد تا دوره اشکانی یعنی حدود 2 هزار سال پیش در خودش جای داده است.
سجاد علی بیگی افزود: در این کاوش ها می خواهیم در مورد هزاره اول و هزاره دوم قبل از میلاد تحقیق کنیم و بر اساس برخی یافته ها به نظر می رسد در هزاره اول و دوم قبل از میلاد، اینجا قلعه بسیار مستحکم و مهمی بوده است.
وی ادامه داد: سوال تحقیق ما این است که چه کسی در اینجا زندگی کرده و چه تهدیدی بر علیه آن وجود داشته که دور تا دور قلعه را با خندق و دیوار حفاظت کرده اند؟
عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار داشت: کاوش های به دست آمده بقایایی از دوره اشکانی را برای ما آشکار کرده و در این کاوش ها سفال ها و آجرهای مربوط به دوره اشکانی به دست آمده است.
علی بیگی اضافه کرد: امیدواریم با ادامه کاوش ها و در لایه های پایین تر به زمان های قدیمی تر و به ویژه هزاره اول و دوم قبل از میلاد برسیم.
دانشیار دانشگاه کپنهاگ دانمارک نیز گفت: محوطه خیبر بسیار استراتژیک و در حاشیه بزرگ راه خراسان قرار گرفته و اینجا کنترل راه را از دوره ‘آشور نو’ بر عهده داشت هاست.
دکتر ‘نیکول بریش’ افزود: یافته های سایت بسیار مهم است و امیدواریم با ادامه کاوش ها بتوانیم متن هایی با خطوط میخی پیدا کنیم که بتواند در مورد جایگاه و زمان محوطه کمک شایانی کند.
روانسر دارای آثار پیش از تاریخی مهمی است و از این لحاظ در باستان شناسی غرب کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.
قدیمی ترین آثار سکونت انسان در اطراف روانسر به دوره پارینه سنگی میانی تا فرا پارینه سنگی باز می‌گردد که حداقل از حدود 50 هزار سال تا 12 هزار سال پیش را شامل می‌شود.
شهرستان روانسر با 47 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه واقع شده است.
7455/3033

انتهای پیام /*


فرهنگي


روانسر


تپه خيبر


كاوش