اخبار گردشگری

چه موقع باید از پروازهای ترانزیت استفاده کنیم؟

با افزایش سفرهای بین المللی و گسترش یافتن صنعت هوانوردی استفاده از ویزای ترانزیت و پرواز های غیر مستقیم به امری عادی و غیر قابل اجتناب تبدیل شده است. اگر اهل مسافرت های بین المللی باشید و مدام برای سفر کردن بلیط هواپیما می خرید، حتما تا بحال در مورد پرواز های مستقیم، غیر مستقیم و ویزای ترانزیت هم شنیده اید.

اگر در محوطه فرودگاه های ترانزیتی معروف همانند فرودگاه دبی و یا فرودگاه آتاتورک کمی دقت کنید، تعدادی مسافر را می بینید که بر روی صندلی های فرودگاه دراز کشیده اند و وقت زیادی در فرودگاه منتظر مانده اند.

بیشتر این مسافران به صورت ترانزیت از این فرودگاه استفاده می کنند و مجبورند تا اعلام پرواز بعدی در فرودگاه منتظر بمانند. این نوع پرواز معمولا به دلیل فاصله بین دو پرواز است به گونه ای که برای رفتن به برخی مقاصد لازم است تا مسافران پرواز خود را به صورت دو مسیره طی کنند و با تعویض پرواز در میان مسیر ادامه مسیر را با هواپیمای دیگری انجام دهند.

همچنین ممکن است این موضوع به دلیل اشکال در سرویس دهی ایرلاین ها نیز به وجود بیاید که اینگونه فرد ناچار به تعویض پرواز خواهد بود. اما واقعا شرایط این نوع پرواز ها چگونه است و مسافران در این شرایط چه حقوقی دارند؟ با ما همراه باشید تا با هم جزئیات آن را مرور کنیم.

انواع پرواز

پرواز مستقیم (Direct)

پرواز مستقیم یا Direct Flight به پروازی گفته می شود که از مبدا تا مقصد نهایی توسط یک شرکت هواپیمایی و یک پرواز واحد انجام می شوند. این نوع پروازها معمولا به صورت توقف دار با برنامه قبلی مشخص و بدون توقف صورت می گیرند.

پرواز اتصالی (Transit)

پرواز اتصالی یا ترانزیت به پروازی گفته می شود که از دو یا چند پرواز مستقیم به دنبال هم تشکیل شده است و با چند توقف و پرواز مجدد مسافر با به مقصد نهایی می رساند. که این نوع پرواز از دو نوع پرواز اتصالی آنلاین و پرواز اتصالی اینترلاین تشکیل شده است.

پرواز اتصالی آنلاین (Online Transfer Connection) به پروازی گفته می شود که پرواز در یک شرکت هواپیمایی واحد، از یک پرواز به پرواز دیگری در همان شرکت و با همان نوع هواپیما منتقل می شود.

پرواز اتصالی اینترلاین (Interline Transfer Connection) به پروازی گفته می شود که پرواز از یک شرکت به شرکت هواپیمایی دیگری با نوع هواپیمایی متفاوت منتقل می گردد.

موضوع مهمی که در پروازهای ترانزیت وجود دارد این است که برخی مواقع برای این نوع پرواز ها به ویزای ترانزیت احتیاج داریم به این معنا که توقف در کشور واسطه نیاز به ویزایی به نام ویزای ترانزیت دارد که در صورت عدم دریافت این ویزا به مبدا باز گردانیده می شوید. برای مثال کشور های عضو شنگن در دو صورت به ویزای ترانزیت احتیاج ندارند و آن دو مورد این است که فرد گرین کارت یا کارت PR کانادا و یا اقامت نا محدود در ژاپن داشته باشد یا اینکه از یکی از سه کشور عازم ایران باشد. علاوه بر آن کشور های شنگن نیز از سال 2010 اعلام کردند مسافران ایرانی که ویزای ورود به کشور های امریکایی را دارند نیازی به اخذ ویزای ترانزیت نخواهد داشت.

یادتان باشد موضوع مهمی که در این نوع پرواز ها وجود دارد این است که استفاده از یک نوع شرکت هواپیمایی می تواند برایتان مزایا و تخفیف هایی در پیش داشته باشد اما با استفاده از دو شرکت متفاوت در پروازهای اتصالی اینترلاین از این مزایا بی بهره می شوید. به علاوه در پرواز هایی دو تکه ای که از یک شرکت هواپیمایی استفاده می کنید، در فرودگاه مبدا هنگامی که اقدام به دریافت کارت پرواز می کنید، به شما دو کارت پرواز داده خواهد شد که یکی برای فرودگاه مبداء تا فرودگاه ترانزیت و دیگری از فرودگاه ترانزیت تا مقصدتان می باشد.

بنابراین این گونه پس از تحویل بار دیگر چمدان هایتان را تا فرودگاه مقصد تحویل نمی گیرید و لازم نیست دوباره آن ها را تحویل دهید. فقط در این مواقع یادتان باشد که لوازم ضروری و مورد نیاز خود را برای آن چند ساعتی که در فرودگاه ترانزیت هستید به همراه داشته باشید.

انواع ویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت به دو نوع کوتاه مدت فرودگاهی و بلند مدت تقسیم می شود.

ویزای ترانزیت کوتاه مدت به ویزایی گفته می شود که طبق آن مسافر باید چند ساعت در سالن ترانزیت فرودگاه منتظر بماند و بعد از ان با تعویض هواپیما به مسیر سفر خود ادامه دهد. در این نوع ویزا مسافر مجاز نیست تا در مقصد دوم خود که به عنوان تزانزیت در آن توقف دارد، از فرودگاه خارج شود و یا به مقصد دیگری سفر کند. این نوع ویزای ترانزیت به نوع A در ویزاهای شنگن معروف است.

در ویزای ترانزیت نوع دوم و بلند مدت مسافر مجاز به ترک فرودگاه و رساندن خود به فرودگاه دیگر در همان شهر یا شهر های اطراف می باشد و معمولا حداکثر تا 3 روز این اجازه وجود دارد. به این نوع ویزا، ویزای شنکن نوع B کفته می شود.

چرا از پرواز های ترانزیت استفاده می کنیم؟

به نقل از وب سایت ایرپلین تیکت امروزه تعویض پرواز به امری رایج در میان مسافران و گردشگران تبدیل شده است و توقف در پرواز به دلایل متفاوتی برای مسافران به وجود می آید. گاهی اوقات مسافران به دلیل جابجایی های طولانی از مبدا تا مقصد شان و یا نبود سرویس های یکسره مقصد ناچار به توقف در فرودگاهی دیگر می شوند و دوباره از آنجا برای رفتن به مقصد اقدام می کنند. اما گروه دیگری از مسافران به دلیل بالا بودن نرخ پرواز های مستقیم و برای کاهش هزینه های سفر خود از پرواز های دو تکه استفاده می نمایند. که هردو گروه از این مسافران به ناچار باید زمان زیادی را در فرودگاه ترانزیت سپری کنند.

در هر صورت به هر دلیلی که از پرواز های اتصالی یا ترانزیت استفاده می کنید، حتما قبل از تهیه بلیط سفر، کلیه خدمات ارائه شده در مسیر را با دقت مطالعه کنید. برای تهیه بلیط هواپیمای خود، یادتان باشد از سامانه ای معتبر و قابل اطمینان اقدام به خرید کنید. سامانه ای هوشمند و کامل همانند AirplaneTicket.ir که به وسیله آن می توانید لیست کاملی از تمامی پرواز های داخلی و خارجی سیستمی و چارتری موجود در کشور را مشاهده کنید و این گونه برای خرید بلیط هواپیما و مشاهده قیمت بلیط، انتخاب بهتری داشته و گزینه مورد نیازتان را به راحتی رزرو کنید. علاوه بر آن این سامانه به شما این امکان را می دهد که با در نظر گرفتن تمامی ایرلاین ها و مشاهده مدل و نوع هواپیما آگاهانه تر بلیط هواپیمای خود را تهیه کنید و از خدمات ضمانت ارزان ترین بلیط های سیستمی موجود در کشور و ضمانت کنسلی پرواز بهره مند شوید.