گردشگری و توریسم

خانه تاریخی آراسته بیرجند مرمت شد

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، علیرضا نصرآبادی اظهار داشت: عملیات مرمت این خانه تاریخی، شامل پاکسازی و مرمت تزئینات گچی و گچ کاری فضاهای داخلی بنا بود.
وی با بیان اینکه خانه تاریخی آراسته در داخل بافت تاریخی شهر بیرجند قرار دارد افزود: عناصر معماری موجود در بنا شامل سردر ورودی، هشتی، دالان، دهلیز، حیاط مرکزی، ایوان، اتاق های متعدد پیرامون حیاط و دیوارهای قطوری است که با مصالح خشت و گل ساخته شده‌ است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بیرجند بیان کرد: سردر ورودی با طاق جناغی و تزئینات رسمی ‌بندی به گونه‌ای بسیار استادانه ساخته شده و از نکات جالب توجه در این بنا طاقنماهایی با قوس جناغی و تزئینات رسمی‌بندی پیرامون حیاط مرکزی است.
وی ادامه داد: نقوش مختلف گچبری اطراف حاشیه فوقانی حیاط مرکزی طراحی شده و از عناصر دیگر این بنا ایوان ستوندار آن است که تزئیناتی همچون نقوش گچبری بر روی آن دیده می شود.
خانه آراسته در محدوده بافت تاریخی شهر بیرجند واقع شده و این اثر تاریخی با ارزش مربوط به دوره تاریخی قاجاریه با شماره 1891 اول مرداد سال 76 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
9893 * 6054

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


خانه تاریخی


آراسته