گردشگری و توریسم

حصیر؛ دستبافه دیرین اهالی دره شهر ره به بازار می جوید

به گزارش ایرنا، زنان روستایی شهرستان دره شهر با استفاده از شاخ و برگ نی و نیزارهای منطقه دست سازه هایی را تولید و عرضه می کنند که موجب شگفتی و تحسین بینندگان می شود که البته به طور معمول این شگفتی و تحسین به خرید منجر نمی شود که بینندگان به علت نداشتن محل مصرف با افسوس از خیر و خرید این کالاهای دوستدار محیط زیست صرف نظر می کنند.
حصیر تا چند دهه پیش نام ماده تولیدی کالاهای متعدد، متنوع و ضروری از گلدان تا جا نماز و فرش و سبد بود که زنان مناطق روستایی شهرستان دره شهر در جریان زندگی روزمره خود به شکل جدی یا تفننی بافته و به بازار پر تقاضا عرضه می کردند.
این صنعت هنری بانوان روستایی دره شهر چون بسیار دیگر از محصولات و منسوجات سنتی و تاریخی هم اکنون زمینه های مصرف خود را از دست داده و مجبور به ترک قفسه و ویترین مراکز فروش شده است.
این در حالی است که ادامه تولید و عرضه حصیر از زمینه های جدی اشتغال جنبی و وسیله ترمیم درآمد بسیاری از خانوارهای اغلب روستایی شهرستان دره شهر محسوب می شود.
حصیر بافی در زندگی های امروزی کمتر دیده می شود و خانواده ها کمتر تمایلی به آن دارند، یکی از عوامل این کاهش تمایل تغییر سبک زندگی نسل جدید است که خانواده ها را از حصیربافی و یا مصرف محصولات آن بازداشته است.

*مشکلات حصیربافان دره شهر
فریده اعظیمی از زنان هنرمند دره شهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 10 ساله حصیر می بافم و روزی یک محصول مانند دم کش پخت پلو و برنج تولید می کنم.
وی گفت: مشکلات زیادی بر سر راه ما قرار دارد و مهم ترین آن نفروختن محصولات است که فقط در ایام نوروز کمی فروش داریم مابقی سال فروش بسیار ضعیف است.

*ایجاد بازارچه های محلی صنایع دستی در شهرستان دره شهر
فرماندار دره شهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به منظور حمایت از هنرمندان صنایع دستی شهرستان، قرار است در آینده نزدیک بازارچه محلی برای فروش محصولات راه اندازی شود.
علی اکبر شفیع زاده گفت: برای توسعه اشتغال روستایی، تسهیلات لازم نیز در اختیار کارآفرینان بخش صنایع دستی شهرستان قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون براب مشاغل خانگی تسهیلات پرداخت می شود، گفت: صنایع دستی با کمترین هزینه می تواند نقش مهمی در اشتغال روستایی شهرستان داشته باشد.
شفیع زاده افزود: بیش از 200 مورد ثبت نام در سامانه کارا در بخش تسهیلات برای صنایع دستی شهرستان بوده است.
وی عنوان کرد: طرح ‌های روستایی پس از ثبت نام در سامانه کارا و تایید کارگروه، در کمیته فنی بررسی و اگر توجیه اقتصادی داشته باشند، تایید و جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شوند.

*آمادگی میراث فرهنگی دره شهر برای حمایت از صنایع دستی
رئیس میراث فرهنگی شهرستان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: حدود 100 نفر در رشته های مختلف صنایع دستی شهرستان دره شهر مشغول به فعالیت هستند که نزدیک به 25 نفر از این تعداد در رشته حصیربافی مشغول به فعالیت هستند.
مجتبی فرهادی افزود: پنج کارگاه صنایع دستی در شهرستان فعال است که در رشته های جاجیم بافی، گلیم بافی، تراش سنگ و…مشغول به فعالیت هستند.
وی بیان داشت: پنج رشته صنایع دستی در شهرستان دره شهر وجود دارد که هم اکنون در مناطق مختلف شهرستان به خصوص روستاها به صورت انفرادی و کارگاهی آموزش داده می شود.
وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی شهرستان از صنایع دستی حمایت ویژه دارد، تصریح کرد: به هر یکی از کارگاه های صنایع دستی شهرستان بیش از 500 میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.
فرهادی بیان اشت: تسهیلات اشتغال روستایی و مشاغل خانگی باعث رونق صنایع دستی شهرستان از جمله رشته حصیربافی شده و ما نیز آماد کمک به صنعتگران برای معرفی برای پرداخت تسهیلات هستیم.
رئیس میراث فرهنگی دره شهر افزود: از آنجایی که هنرمندان صنایع دستی در دو بخش آموزشی و خانگی فعالیت می‌کنند در زمینه‌ تقویت صنعت‌گران خانگی از جمله حصیربافی به صنعت گران صنایع دستی تسهیلات پرداخت می شود.
وی اظهار داشت: رشته حصیربافی که منسوخ شده بود را به‌عنوان یک رشته بومی احیاء کردیم و کاربری آن را از روستایی به شهری به‌صورت ظروف میوه‌خوری و تابلویی تغییر دادیم.
استان ایلام دارای 33 رشته صنایع‌دستی است که از جمله آن‌ها می‌توان به گلیم نقش برجسته، معرق چوب، نمدمالی، گیوه‌بافی، جاجیم‌بافی، سیاه‌چادر بافی و چیت‌بافی اشاره کرد.
صنایع دستی ایلام، به واسطه زندگی سنتی و عشایری در این استان تنوع و رونق بسیاری دارد. همچنین ایلام یکی از قدیمی ترین بخش های ایران است که هر کدام از صنایع دستی این خطه می تواند نشانی بر تمدن و اصالت آن باشد.
6034/7177

انتهای پیام /*


فرهنگی


حصیر بافی


صنایع دستی


دره شهر ایلام