گردشگری و توریسم

برگزاری آیین سنتی «علم برداری» در میامی

به گزارش روز جمعه ایرنا، این مراسم طبق سنتی کهن درشهرستان میامی هر سال در روزهای اول تا هفتم ماه محرم با حضور جمعی از شهروندان، جوانان و نوجوانان و نیز نوحه خوانی توسط مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برگزار می شود. 
در میامی عَلَم از مهم ترین و اصلی ترین علامت های عزاداری است و مردم برای آن احترام قائل هستند، مراسم عَلَم بندان یا « عَلَم برداری» در میامی و برخی روستاهای این شهرستان در روزهای مختلف دهه اول محرم از جمله شب یا روز اول، دوم، سوم، چهارم و هفتم ماه محرم انجام می شود. 
علم ها اغلب بانی و علمدار دارند که این شغل به طور موروثی به آن ها منتقل شده و در برخی مناطق بانیان، علم ها را در خانه هایشان به اتفاق اقوام بسته و برای روز مراسم آماده می کنند و با انجام آیینی خاص از جمله نوحه قدیمی «علمدار سپاهم ای برادر، برادر ای برادر، تویی پشت و پناهم ای برادر برادر ای برادر» به حسینیه اعظم می آورند.
با بستن علم و بردن علم ها درحسینیه اعظم در روزهای اول و دوم محرم در میامی علم ها برای مراسم روز عاشورا از حسینیه اعظم توسط بانیان علم برداشته می شود و در کنار علم چند جوان برای گرداندن دور نخل حضور دارند ودر روز عاشورا بیش از 5 مرتبه به دور نخل بانوای حسین،حسین می چرخند.
در شهر میامی نیز مردم علم ها را به نشانه یادآوری ورود اهل بیت امام حسین (ع) به کربلا و برپایی علم هایشان در صحرای کربلا می بندند.
علم از دو قسمت پایه و توغ تشکیل شده که پایه های آن از دو تا 20 متر متغیر است و بیشتر آنها دو تا پنج متر است. علم پوشش پارچه ای دارد که به آن پیراهن علم می گویند و به رنگهای سبز، سیاه، سفید و روشن است. به بالای علم ها توغ وصل است و به زیر توغ دستمال های زیادی متصل می شود که اکثر آن ها توسط مردم تهیه می شوند و توغ علم انواع گوناگونی دارد که مشهورترین آن پنچه، قپه، سرتوغ و نخل است.
شهرستان میامی با جمعیتی بالغ بر40 هزار نفر درشرق استان سمنان واقع است.
7357/7408

انتهای پیام /*


فرهنگی


آیین علم برداری


محرم


میامی