گردشگری و توریسم

سه بنای تاریخی لارستان مرمت می شود

به گزارش ایرنا مصیب امیری، پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به ضرورت توجه به بافت تاریخی شهرستان لار و انجام برنامه های مرمتی، خانه مویدی که به دوره قاجاریه تعلق دارد در سومین مرحله با اعتبار 320 میلیون ریال و خانه تاریخی آیت اللهی که متعلق به دوره پهلوی است با صرف هزینه 330 میلیون ریال در دستور کار مرمت قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در قالب این عملیات مرمت، بخشی از سقف و فضای داخلی خانه مویدی و سفیدکاری بدنه و کف سازی بخشی از سرداب خانه آیت اللهی انجام می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس، همچنین به اعتبار تخصیص یافته برای احیای محوطه باغ نشاط لارستان در مرحله دوم اشاره کرد و گفت: با اعتبار 2 میلیارد و 780 میلیون ریال، ساماندهی و محوطه سازی این باغ در حال انجام است.
عمارت باغ نشاط که در دوره صفویه مرکز حکومت لار بود در داخل شهر قدیم لار در کنار رودخانه خشک و در ضلع شمالی پل عباسی قرار دارد. این عمارت در وسط باغی به نام نشاط قرار دارد و هم باغ و هم عمارت هر 2 به نام نشاط مشهور هستند. مساحت این باغ حدود یک هکتار و پوشیده از درختان کنار و نخل است.
صفویان از سال ۸۸۰ تا ۱۱۰۱ خورشیدی به مدت ۲۲۱ سال بر ایران حکومت کردند. پایتخت این دودمان در زمان فرمانروایی اصفهان، تبریز و قزوین بود.
مدیر کل میراث فرهنگی فارس همچنین با اشاره به رایزنی برای آغاز مرمت بازار تاریخی قیصریه لار اظهار داشت: با توجه به اینکه مرمت این بازار مستلزم تعطیل شدن آن است از این رو کسبه شاغل در این مکان تا کنون اجازه این کار را نداده اند و هم اینک در حال رایزنی با فرمانداری شهرستان لار برای شروع عملیات مرمت هستیم.
به گفته وی، بازار قیصریه پیش از این در چندین دوره مرمت شده و در حال حاضر نیاز به مرمت بدنه، پشت بام و کف سازی دارد.
بازار قیصریه لار که از قدیمی‌ترین بازارهای ایران به ‌شمار می‌آید، جلوه‌های بارزی از شیوه‌ها و شگردهای معماری گذشته از پیش از دوران صفویه تا قاجاریه را می توان در این بازار مشاهده کرد.
بازار تاریخی قیصریه لار با شماره 315در سال 1317خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله 378 کیلومتری شیراز قرار دارد.
9873 /6118

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


آثار تاريخي لارستان


مرمت