گردشگری و توریسم

مجموعه تاریخی بسطام مرمت شد

به گزارش ایرنا، حامد عادل عصر پنجشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: مرمت و حفاظت از این مجموعه تاریخی در مدت کمتر از سه ماه انجام شد.
وی پیشگیری از فرسایش و حفاظت بخش‌ های باقیمانده این مجموعه تاریخی را از هدف های مرمت عنوان کرد.
وی مقاوم‌ سازی بستر بخش‌ های آسیب دیده، دوخت و دوز ترک‌های برج با چوب، ترمیم و تقویت بخش‌ های فرسوده با خشت، تراشیدن اندود فرسوده روی جداره ‌ها و اجرای مجدد لایه حفاظتی کاهگل را از اقدام های انجام شده در بخش برج و باروی این مجموعه تاریخی برشمرد.
به گفته وی سبک‌ سازی بام مسجد مربوط به دوره ایلخانی از دیگر اقدام های انجام شده درمجموعه تاریخی بسطام است.
عادل خاطر نشان کرد: در این طرح مرمتی لایه‌ های فرسوده و اندودهای سیمانی روی طاق برداشته و از مصالح لایه‌ های گچ ضد رطوبت، کاهگل و آجر فرش استفاده شد.
سرپرست پایگاه میراث ‌فرهنگی مجموعه تاریخی بسطام و خرقان گفت: تعویض آجرهای فرسوده مدرسه شاهرخیه و نماسازی بنای الحاقی مجاور آن نیز در دست انجام است.
به گزارش ایرنا، شهر بسطام در فاصله 6 کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار گرفته و مجموعه آثار تاریخی باقیمانده در این شهر از دوره سلجوقی به بعد است و در کنار آن آرامگاه متعلق به «ابویزید طیفور بی عیسی بن سروشان بسطام» ملقب به «سلطان العارفین » و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار دارد.
مجموعه تاریخی با یزید بسطامی شامل خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام ، امامزاده محمد ، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.
7342/7408

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


سمنان


بسطام