گردشگری و توریسم

حفاران غیر مجاز آثار تاریخی آرادان دستگیر شدند

به گزارش ایرنا، سرهنگ محمدرضا افضلی روز چهارشنبه به خبرنگاران اظهار داشت: این افراد در یکی از منازل مجاور امامزاده ابوسعید (ع) در روستای پاده مشغول حفاری غیر مجاز بودند.
وی افزود: با اعتراف متهمان مبنی بر حفاری غیر مجاز برای تحصیل اشیاء تاریخی، متهمان دستگیر و برای اجرای مراحل قانونی به مقام انتظامی تحویل داده شدند.
افضلی یادآور شد: متهمان چاهی به طول تقریبی 10 متر در دیوار مشترک بین امامزاده و منزل با ابزار آلات حفاری حفر کرده و دو نقب به مساحت 2 و سه متر به سمت حریم امامزاده قابل مشاهده است.
فرمانده یگان حفاظت از آثار تاریخی استان سمنان تصریح کرد: براساس ماده واحده 562 قانون مجازات اسلامی، هر گونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب، به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیاء کشف شده به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می ‌شود.
به گفته وی حفاری غیر مجاز جرم بوده و چنانچه حفاری در مکان ها و محوطه ‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه بر ضبط اشیاء کشف شده و وسیله های حفاری، متهم به حداکثر مجازات مقرر محکوم می ‌شود.
افضلی خاطر نشان کرد: اثر و بناهای تاریخی بخش عمده ‌ای از فرهنگ و تمدن ایرانیان محسوب می شود که به نوعی انتقال فرهنگ را به دنبال دارند و ضرورت دارد با مدیریت صحیح و حفاظت گسترده و همگانی در جهت بهره برداری اقتصادی از این مکان ها استفاده بهینه کرد تا جامعه به رشد و پویایی برسد.
وی تاکید کرد: باید رویکرد جلب مشارکت های اجتماعی برای حفاظت از میراث فرهنگی در جامعه نهادینه شود .
به گزارش ایرنا، دوستداران میراث فرهنگی می‌توانند هرگونه تخلف، تعرض، تخریب یا حفاری غیر مجاز علیه آثار تاریخی را به شماره 31705 سامانه خبری یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اعلام کنند.
روستای هدف گردشگری پاده در دو کیلومتری شرق روستای اسلام‌آباد و چهار کیلومتری شمال شرقی شهرستان آرادان واقع‌ است.
7342/7408

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


حفاري غيرمجاز


آثار تاريخي