گردشگری و توریسم

ظرفیت های جهانگردی کهگیلویه وبویراحمد

به گزارش ایرنا،کهگیلویه و بویراحمد دارای دو اقلیم سردسیری و گرمسیری است در حالی که هم اکنون مناطق گرمسیری گرمای بالای 40درجه سانتی گراد را سپری می کند هوای دلپذیر و خنکای نسیم در شهرهای سردسیری گردشگران وجهانگردان خسته از گرما را بسوی خود جذب می کند .
در حالی که تابستان روزهای آخر خود را طی می کند گردشگران فراوانی وارد شهرهای سردسیری استان می شوند تا اخرین روزها را در سایه سار بلوطهای دامنه های دنا بیاسایند.
از اواخر آبان ماه حکایت چیز دیگری است گردشگران کوله بار می بندند تا از طبیعت بهاری مناطق گرمسیری استان در شهرستان های گچساران ،کهگیلویه ،باشت،چرام ،لنده و بهمئی دیدن کنند در این سوی استان برف میزبان دوست داران ورزش های زمستانی در شهرهای یاسوج و سی سخت است .
این گونه است که کهگیلویه و بویراحمد را استان چهار فصل می نامند و در هر فصلی گردگشگران و جهانگردان می توانند از مواهب زیبای آن بهره ببرند.
براساس برآوردهای کارشناسی به دلیل استقبال گردشگران از کمپینگ های اقامتی در این استان به جای هتل، هر ایرانگرد روزانه 350 هزار ریال درآمد برای مردم این استان ایجاد می‌کند در حالی که این درآمد در حوزه جهانگردی چند برابر است.
براساس آمار رسمی سالانه سه میلیون نفر از جاذبه های گردشگری این استان بازدید می کنند که 90 درصد از آنها ایرانگردان هستند
اقلیم چهار فصل، رودخانه های خروشان،آبشارها، چشمه سارها و بقعه متبرکه بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در کنار جاذبه های تاریخی باعث شده این دیار بتواند گردشگران با سلیقه های متفاوت را جذب کند.
آبشار یاسوج، چشمه بلقیس چرام، سی سخت، گردنه شلالدون، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان و سد کوثر از جمله جاذبه‌های گردشگری طبیعی کهگیلویه و بویراحمد است.
کارشناسان می گویند: صنعت گردشگری به لحاظ بی اثر بودن آثار تحریم ها بر رونق آن می تواند راهگشای رونق اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی در این استان کمتر توسعه یافته باشد.
براساس آمار رسمی در سال 96 پنج میلیون و 113 هزار و 524 نفر گردشگر خارجی وارد کشور شدند که سهم کهگیلویه و بویراحمد رقم ناچیزی از آن بوده است.

** نگاهی به جاذبه های گردشگری با ظرفیت جذب جهانگرد
شهر تاریخی دهدشت که در اسناد تاریخی بلاد شاپور نام دارد به عنوان بزرگترین بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهمترین جاذبه های جهانگردی کهگیلویه و بویراحمد است.
بافت قدیمی دهدشت در گذشته دور با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور محسوب می‌شد و در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید .
بافت تاریخی دهدشت شامل 2 هزار خانه، سه مسجد، سه حمام، هفت امامزاده، کاروانسرا و بازار بزرگ است.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد .این بنا دارای 37 حجره و 30 ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

**پل بریم
پل بریم که به‌صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته است در روزگار کهن محل عبور، تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بود.
این مکان دیدنی در حدود هشت کیلومتری شهر باشت، در محدوده روستای چم بلبل و حدود 90 کیلومتر با یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد فاصله دارد.
این پل که یکی از 10 پل تاریخی موجود در کهگیلویه و بویراحمد است، با شماره 4400 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و سالیانه میزبان هزاران گردشگر است.

**تنگ سولک
13 نقش برجسته و کتیبه بر روی پنج قطعه سنگ جداگانه حجاری شده یادگار دوره اشکانی در تنگ سولک شهرستان بهمئی وجود دارد.
راه سنگفرش اسب رو، چشمه گُوَردَک و درختان سرو جلوه ای خاصی به این اثر بخشیده است.
نقوش برجسته ی تنگ سولک صحنه های گوناگونی از آیین های باشکوه باستانی، نمادهای دینی، رزم های سواره و پیاده نظام ،تاج گذاری و گرفتن حلقه قدرت در حضور خدایان، شکارشاهی، خوش آمدگویی و دیگر جلوه های زندگی اشرافی را در دل کوهستان به نمایش گذاشته است.
تنگ سولک در غرب تنگ بجک و در نزدیکی شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد و در حدود 45 کیلومتری غرب بهبهان قرار دارد و در سال 1316 به ثبت ملی رسید.

**اقدامات در دست اجرا برای حفاظت از بناهای تاریخی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 35 بنای تاریخی این استان از سال 1392 تاکنون با 20 میلیارد و 360 میلیون ریال مرمت و ساماندهی شده است.
محمود باقری افزود: از این تعداد 16 بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد با اعتبار هفت میلیارد و 300 میلیون ریال در سال 1396 مرمت شد.
وی بیان کرد: محوطه امامزاده علی (ع)، کاروان سرا و حمام کهیار در بافت قدیم دهدشت و قلعه عزیزی از مهمترین بناهای تاریخی مرمت شده در پنج سال گذشته بوده که ساماندهی آنها تکمیل شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات مرمت 12 اثر تاریخی در شهرستان‌های کهگیلویه و چرام، باشت و دنا هم اکنون در حال اجراست.
باقری اظهار داشت: ساماندهی بافت تاریخی دهدشت با 2 میلیارد ریال اعتبار مهمترین این طرح‌هاست.
وی اظهار داشت: مرمت 12 بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد با پنج میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار با مشارکت بخش خصوصی اجرا می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت بناهای تاریخی به عنوان میراث ارزشمند گذشته که می‌تواند باعث جذب هزاران گردشگر و رونق اقتصادی شود گفت: حفاظت از بناهای تاریخی در اولویت برنامه‌های دولت دوازدهم است.
وی ابراز داشت: 500 بنای تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که برای مرمت آنان سالیانه حداقل 60 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی گفت: تاکنون 731 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:61 آسیاب، 50 خانه تاریخی،40 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه، 19 گورستان، 17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.
باقری عنوان کرد: ثبت ملی و گرفتن اعتبار برای مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از دیگر برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی مانند بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته می‌شد.

** کارهای در حال انجام برای رونق گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 110 میلیارد ریال اعتبار از سفر 24 و 25 مرداد سال 1395 رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت به این استان در حوزه گردشگری جذب شده است.
محمود باقری اظهار داشت: این میزان اعتبار برای اجرای 10 طرح مهم اقتصادی، عمرانی و سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان توزیع شد.
وی تصریح کرد: احداث چهار پارک اسکان در شهرهای مختلف استان، کمک به طرح ها و مجتمع های تفریحی و اقامتی از جمله طرح های محل توزیع این میزان اعتبار بوده اند که حدود 30 میلیارد ریال آن به مجتمع تفریحی و اقامتی یاسوج تخصیص یافت.
باقری همچنین با اشاره به بهره برداری از پنج طرح گردشگری در هفته دولت امسال در کهگیلویه و بویراحمد ، گفت: میزان اشتغالزایی این طرح ها 100 نفر و اعتبار هزینه شده برای اجرای آنها نیز افزون بر 220 میلیارد ریال بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مهمترین این طرح ها شامل مجتمع تفریحی و اقامتی شهرستان دنا و 2 پارک اسکان در شهرهای یاسوج و سی سخت است.
باقری عنوان کرد: اعتبار هزینه شده برای مجتمع تفریحی و اقامتی دنا 80 میلیارد ریال بوده که از این میزان 25 میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت به استان تأمین و پرداخت شده است.
وی ابراز داشت: این مجتمع در زمینی به مساحت چهار هزار و 500 مترمربع ساخته شده و دارای 18 سوئیت است.
هتل چهارستاره و پارک آبی و موزه یاسوج و چند طرح بوم گردی و مجتمع تفریحی و اقامتی در شهر سی سخت از جمله این طرح ها بود.
مساحت پارک آبی و هتل چهارستاره یاسوج 15 هزار مترمربع بوده و در مجموع دارای 65 درصد پیشرفت فیزیکی هستند.
اعتباری افزون بر 270 میلیارد ریال برای ساخت این 2 طرح هزینه شده که 220 میلیارد ریال آن از محل صندوق توسعه ملی تأمین و پرداخت شد.
تعداد تخت های هتل چهارستاره یاسوج 180 عدد و میزان اشتغالزایی آن نیز 80 نفر است.
پیشرفت فیزیکی موزه یاسوج نیز بیش از 90 درصد است که آذرماه سال جاری آماده بهره برداری است.
کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت یکی از قطب های اصلی گردشگری جنوب کشور است.
8143/1662

انتهای پیام /*


اقتصاد


ظرفيت


گردشگري


كهگيلويه و بويراحمد