گردشگری و توریسم, گردشگری ورزشی

صنعت گردشگری افقی فراروی توسعه اقتصادی

اهمیت صنعت گردشگری به حدی است که حتی برخی کشورهای فاقد جاذبه طبیعی، تاریخی و فرهنگی نیز با ایجاد جاذبه های دست ساز و مصنوعی اقدام به جذب گردشگر و فراهم ساختن زمینه های تفریحی متعدد و متنوع با هدف افزایش مدت ماندگاری مسافر کرده و از این راه عایدات صنعت گردشگری از جمله اشتغال، توسعه، ارتقای سطح زندگی مردم بومی و کمک به رشد اقتصادی را نصیب خود می کنند.
ایران از نظر برخورداری از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری برای گردشگران در سکوی دهم جهان قرار دارد و استان خراسان رضوی نیز با میزبانی سالانه 27 میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی در زمینه های زیارتی، طبیعی، ورزشی، تاریخی، فرهنگی و غذایی دارای ظرفیتهای اصیل و جاذبه های متعدد و غیرقابل انکار گردشگری است.
بی توجهی به ظرفیتها و قابلیتهای موجود برای رشد، پرورش و توسعه گردشگری می تواند به عقب ماندگی بیشتر از کاروان صنعت پرشتاب گردشگری جهان انجامیده و موجب تداوم سهم اندک از گردش مالی تریلیون دلاری این صنعت سودآور شود.
آمارها می‌ گویند حدود 10 درصد گردش مالی دنیا مربوط به صنعت گردشگری است اما سهم ایران از این بخش تنها یک درصد است.
به گفته برخی صاحبنظران درآمد حاصل از ورود گردشگران به ایران هشت میلیارد دلار است در حالی که ترکیه در همسایگی ما بطور متوسط سالانه 27٫7 میلیارد دلار درآمد از صنعت گردشگری دارد.
فعالان صنعت گردشگری به این یقین رسیده اند که اندک هزینه در عرصه صنعت گردشگری به مثابه سرمایه گذاری محسوب شده و سود و ارزآوری چندین برابری را محقق می کند.
در این میان حضور گردشگران خارجی به عنوان کفه سنگینتر ترازوی گردشگری به دلیل ارزآوری و نقش آن در توسعه اقتصادی بسیار مورد توجه است.
استان خراسان رضوی با سالانه بیش از 27 میلیون گردشگر داخلی و خارجی و جاذبه های استثنایی گردشگری زیارت، طبیعت، تاریخی، حلال و حیات وحش یکی از استانهای موفق در این حوزه است.

* گردشگری راه برون رفت از فشار تحریمها
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چند روز پیش در حاشیه بازدید از پانزدهمین نمایشگاه سراسری گردشگری و صنایع وابسته در مشهد به خبرنگاران گفته بود، در شرایط تحریم، صنعت گردشگری می تواند جایگاه خوبی در اقتصاد کشور و مقابله با تحریم ها داشته باشد و به همین دلیل در بودجه امسال نیز این صنعت از اولویت برخوردار است.
علی اصغر مونسان با بیان اینکه حضور گردشگران خارجی به ایران در سال جاری رشد قابل توجهی دارد و باید از این فرصت بهره کافی برد، افزود: تعداد گردشگران خارجی در ایران طی چهار ماه اول امسال 38 درصد افرایش داشته است.
وی اظهار داشت: پارسال پنج میلیون و یکصد هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که بیشترین آنها از کشورهای آذربایجان، ترکیه، عراق و عربستان بودند.
وی گفت: بیش از یک هزار و 900 طرح در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در کشور با اعتبار 430 هزار میلیارد ریال در دست اجراست که تا پایان دولت تدبیر و امید یک هزار و 250 طرح به اتمام می رسد.
مونسان افزود: سرعت ایجاد اشتغال در بخش گردشگری 2.5 برابر سایر بخش هاست و توزیع عادلانه ثروت در صنعت گردشگری باعث تحرک روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها می شود.

* گردشگری مکمل زنجیره اشتغال و رشد اقتصادی
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اهمیت و ضرورت توسعه گردشگری هنوز هم باید به عنوان اولویت قرار گیرد زیرا این صنعت راه نجات در شرایط موجود است.
محمد محب خدایی افزود: صنعت گردشگری شکل دهنده زنجیره رشد اقتصادی و تولید اشتغال در کشور است لذا در صورت توجه شایسته به حوزه سفر وگردشگری شاهد رخدادهای مبارک در عرصه اقتصاد خواهیم بود.
وی اظهار داشت: امسال باید 173 هزار شغل در حوزه فعالیت سازمان میراث فرهنگی ایجاد شود که برای تحقق آن نباید متکی به افزایش بهره وری در وضع موجود بود.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در زمینه جذب گردشگران خارجی باید بر روی محورهای گردشگری برنامه ریزی کرد به این معنا که حضور در محور تاریخی – فرهنگی تهران، اصفهان و شیراز و محور زیارتی مشهد، قم و شیراز به گردشگران پیشنهاد شود.
وی تاکید کرد: در قالب برنامه ریزی های مختلف و متنوع جذب انواع گردشگران مد نظر است و در این میان حضور گردشگران مسلمان فرصتی است که هنوز هم باید آن را غنیمت شمرد.

* افزایش 2 برابری صدور ویزا
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شمال شرق کشور نیز با بیان اینکه شاهد رونق تصاعدی حضور گردشگران خارجی در مشهد هستیم گفت: ورود زائر و گردشگر به این کلانشهر در سال جاری رشد سریع داشته است و علت آن هم تجربه حضوری وجود امکانات، خدمات، جاذبه ها و امنیت حاکم در ایران از سوی گردشگران است.
غلامعباس ارباب خالص افزود: گردشگران با سفر به مشهد متوجه دروغ بودن تبلیغات منفی علیه ایران می شوند و همین امر موجب می شود هر گردشگر در بازگشت به وطن خود با تبلیغ مثبت موجب جذب دیگر گردشگران و افزایش علاقه مندی آنان برای سفر دوباره شود.
وی اظهار داشت: روزانه دست کم 30 پرواز خارجی و داخلی حامل گردشگران خارجی عازم مشهد هستند و طی پنج ماه گذشته گردشگران 15 تا 20 کشور جهان این شهر را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اند.
وی گفت: عمان، قطر، بحرین، عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، نخجوان، پاکستان، افغانستان، هند، لبنان، مالزی، اندونزی، استرالیا، آلمان و کشورهای آمریکایی از مبادی گردشگرانی هستند که به مشهد سفر کرده اند.
ارباب خالص افزود: صدور روادید در دفتر مستقر این نمایندگی در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد از ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه پارسال 2 برابر شده است.
وی اظهار داشت: بطور میانگین از ابتدای امسال تاکنون روزانه 500 تا 600 روادید برای گردشگران خارجی در مشهد صادر شده که افزایش 100 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال دارد.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شمال شرق کشور ادامه داد: البته این میزان ورود گردشگر خارجی به مشهد بخشی از جمعیت گردشگران است زیرا بسیاری از گردشگران نیز از سایر استانهای کشور وارد مشهد می شوند.
وی گفت: گرچه هم اکنون روادید یک ماهه برای گردشگران صادر می شود اما بسیاری از گردشگران خارجی خواستار ادامه اقامت خود در مشهد و تمدید مدت ویزا برای 2 تا سه ماه دیگر هستند.
ارباب خالص افزود: حضور گردشگران در مشهد سبب رونق کسب و کار، اقتصاد، اشتغال و نیز انتقال فرهنگ می شود.
وی اظهار داشت: 90 درصد گردشگران خارجی با اعضای خانواده خود به مشهد سفر می کنند و 95 درصد آنان مسلمانان هستند لذا فرهنگ و محیط سالم و نیز امکانات رفاهی و غذای حلال برای این گردشگران بسیار مهم است.
وی گفت: بطور میانگین هر گردشگر با هزینه هتل و هزینه های جانبی روزانه 100 دلار ارزآوری برای این مشهد دارد.

* توسعه گردشگری و رشد اقتصادی
مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مشهد به دلیل وجود بارگاه مطهر رضوی و داشتن ظرفیت های بی شمار در حوزه گردشگری، ویترین گردشگری ایران است.
مهدی فروزان افزود: هم اکنون 10 درصد تولید ناخالص ملی مربوط به صنعت گردشگری است و 215 میلیون شغل در جهان توسط این صنعت ایجاد شده است.
وی اظهار داشت: گردشگری تاریخی، ورزشی، سلامت، مذهبی و طبیعت، ضلع های اصلی گردشگری محسوب می شوند و مشهد تمام این ظرفیت ها را دارد.
فروزان گفت: مشهد باید در تمام زمینه ها بهترین خدمات را به زائران و گردشگران خود ارائه دهد و افزایش حضور گردشگران خارجی در این شهر به معنای موفقیت بزرگ است که برخی در صدد تخریب شیرینی این موفقیت هستند.
وی ادامه داد: توسعه صنعت گردشگری موجب رونق اقتصادی و درآمدزایی برای کشور است که می توان با تقویت این حوزه از بخش های مثبت آن بهره مند شد.

* مشهد مقصد ارزان اما با کیفیت مناسب
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز گفت: مشهد یکی از ارزانترین مقاصد گردشگری در ایران است اما در زمینه زیرساختهای گردشگری ، اقامتی و پذیرایی از سطح بسیار مطلوبی برخوردار است.
ابوالفضل مکرمی فر با اشاره به تلاش برای رونق بخش گردشگری مشهد افزود: معرفی و اطلاع رسانی از ظرفیت ها، جاذبه ها و دیدنی های تاریخی و فرهنگی خطه خراسان در کنار جاذبه زیارتی مشهد می تواند در جذب بیشتر گردشگران مفید باشد.
وی اظهار داشت: باید در زمینه افزایش جاذبه های سیاحتی و برنامه ریزی هدفمند برای حضور گردشگران در زمینه های گردشگری طبیعی و ورزشی در کنار گردشگری زیارت بیشتر کوشید تا مدت ماندگاری و درآمدزایی گردشگران داخلی و خارجی را افزایش داد.
مکرمی فر گفت: هم اکنون مدت ماندگاری مسافران در این استان و مشهد 2 و نیم تا سه روز است که باید دست کم به 2 برابر افزایش یابد.
7496 / 6053

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


توسعه


درآمد ارزي