گردشگری و توریسم

هفت اقامتگاه بوم گردی در کردستان ایجاد شد

آوات مُکاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هشت مورد از 10 اقامتگاه بومگردی کردستان در شهرستان سنندج، یک مورد در مریوان و یک مورد نیز در دیواندره ایجاد شده و به طور میانگین در هر کدام از این واحدها سه نفر به صورت مستقیم مشغول بکار شده اند.
وی در خصوص محل هفت اقامتگاه ایجاد شده در سال جاری اضافه کرد: سه مورد از این اقامتگاه ها در روستای دولاب و 2 مورد در روستای آویهنگ سنندج ایجاد شده و در شهرستان دیواندره نیز روستای گومه ای و درشهرستان مریوان نیز روستای دره تفی میزبان این واحدها است.
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان یادآور شد: تمامی این اقامتگاه ها برای بهره مندی از حمایت های دولت به بانک ها جهت اخذ تسهیلات معرفی شده اند که تا کنون 2 مورد آنها در شهرستان های سنندج و دیواندره موفق به جذب سه میلیارد ریال از این تسهیلات شده اند.
مُکاری با اشاره به اینکه سه مورد دیگر نیز در شرستان های مریوان و سنندج در حال پیگری مراحل اخذ تسهیلات هستند گفت: با توجه به پتانسیل های گردشگری، موافقت اولیه برای راه اندازی 10 اقامتگاه بوم گردی دیگر نیز در این استان اخذ شده است.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود این اقامتگاه ها تا پایان سال جاری در روستاهای هدف گردشگری استان راه اندازی شوند و تلاش اداره کل بر این است تا بتواند در کنار ایجاد اقامتگاه های بوم گردی به بحث حفاظت از محیط زیست و فرهنگ بومی، مدیریت دانش بومی، توسعه گردشگری، طب سنتی و غذاهای محلی بین گردشگران توجه داشته باشد.
وی افزود: اقامتگاه های بومگردی بیشتر در خانه هایی ایجاد می شود که روستاهای آن بافت سنتی و تاریخی خود را حفظ کرده اند.
مُکاری با بیان اینکه در سال گذشته تنها سه باب خانه بوم گردی در مسیر ژاوه رود شهرستان سنندج شامل روستاهای گلین، تخته و دولاب ایجاد شده است، گفت: اداره کل میراث فرهنگی برای جلوگیری از شکست طرح و ارتقای سطح کیفی طرح ایجاد خانه های بوم گردی فعالیت های خود را به سمت ارائه آموزش به متقاضیان در روستاهای گردشگر پذیر هدایت کرده است.
به گزارش ایرنا، 43 روستای کردستان براساس شاخص های توریسم به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شده اند و بیش از 10 مورد از این روستاها اکنون در کانون توجه توریسم قرار دارند و دارای ظرفیت های گردشگری هستند.
استانداری کردستان برای هر کدام از این روستاها تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار پیشنهاد کرده است. استان کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است، 872 اثر از این تعداد شامل 773 اثر غیر منقول شامل (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 56 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.
3034/6108

انتهای پیام /*


اقتصاد


گردشگري


بومگردي


كردستان