اخبار گردشگری

گردشگری سازگار با محیط زیست

در گردشگری دوستدار محیط زیست، هدف تنها دیدن طبیعت نیست و حفاظت از آن و رساندن فایده به جوامع محلی هم مورد نظر است.

گردشگری سازگار با محیط زیست، جنبشی است که هر روز بیشتر گسترش پیدا می کند.

اکوتوریسم، بوم گردشگری یا طبیعت گردی، گونه ای از گردشگری است که در آن گردشگران برای بازدید از مناطق طبیعی بکر جهان سفر می کنند و به تماشای گیاهان، پرندگان و دیگر جانوران می پردازند.

لازم به ذکر است که در این نوع گردشگری، هدف تنها دیدن طبیعت نیست و آموزش در زمینه حفظ محیط زیست و منفعت رسانی برای جوامع محلی هم از دیگر گزینه هاست.

برای تغییر در جهت حفاظت از منابع طبیعی، برخی اهداف و افراد گردشگر در حال هماهنگ شدن با تاثیرات محیطی گردشگری هستند.

محققان اظهار کردند: مکان های گردشگری در حال تبدیل شدن به محیط زیست سازگارتر و جذاب تر هستند.

کارشناسان در انجمن بین المللی اکوتوریست، گردشگری دوستدار محیط زیست را این طور تعریف می کنند: سفری مسئولانه به مناطق طبیعی برای حفظ محیط زیست و رفاه مردم محلی و به عبارتی دیگر، رابطه دوستانه بین انسان و طبیعت که انسان باید از طبیعت اطراف خود محافظت کند.

این بررسی به توسعه گردشگری پایدار و تعیین یک مقصد بر اساس معیارهایی پرداخته که شامل حمایت از مشاغل محلی، حفاظت از منابع طبیعی و تشویق بازدیدکنندگان به مشارکت در این زمینه است.

برخی افراد بر این باورند که برای جلوگیری از نابودی محیط زیست باید از ورود گردشگر به برخی مناطق جلوگیری کرد، اما از آنجا که گردشگری نقش مهمی در رشد اقتصادی دارد، این موضوع راهکار نیست.

گردشگری به خودی خود یک منبع بزرگ برای اقتصاد جهان است و 10 درصد از اقتصاد جهان را تشکیل می دهد.

گونه های مختلف طبیعت گردی عبارتند از گردش آبی و ساحلی، کوهنوردی، غارنوردی، بیابان گردی، مردم شناسی و طبیعت درمانی.

آموزش در زمینه استفاده از وسایلی که به محیط زیست آسیب نمی رسانند و استفاده کمتر از وسایل پلاستیکی یکبار مصرف در طبیعت، صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی در سفر، لذت بردن از سفر بدون آتش و اقامت در مکان های محلی از مهم ترین مواردی است که باید در زمینه گردشگری سازگار با محیط زیست در نظر گرفته شود.

انتشار گازهای گلخانه ای تولیدشده از هواپیما، توسعه گردشگری با ساخت هتل، زمین های بازی و استراحت گاه در مناطق طبیعی، عاملی برای از بین بردن طبیعت است.

محققان اظهار کردند: گردشگری با افزایش مقدار زباله های پلاستیکی در طبیعت همراه است که در نهایت به دریاها و اقیانوس ها وارد می شوند. اثرات مضر این ضایعات پلاستیکی بر منابع طبیعی و به ویژه اکوسیستم دریایی تاثیر می گذارد.

اما موضوع تنها زباله نیست، بین دو تا سه لیتر آب برای تولید یک بطری آب پلاستیکی نیاز است. علاوه بر این، حمل این بار اضافی منجر به مصرف سوخت و انتشار بیشتر گازهای گلخانه ای می شود.

طی 30 سال گذشته، زمین تقریبا یک سوم زیستگاه های طبیعی خود را از دست داده است.

محققان اظهار کردند: دو سوم گردشگران ترجیح می دهند از خدمات دوستدار محیط زیست در زمینه گردشگری استفاده کنند.

از مهم ترین مواردی که در گردشگری دوستدار محیط زیست مطرح است این موضوع است که سعی کنید به طور مستقیم از بازارهای محلی، میوه، سبزی و مواد غذایی تهیه کنید.

سعی کنید از کیسه ها و ظروف پلاستیکی مجددا استفاده کنید. استفاده از پروازهای مستقیم به مقصد گردشگری عامل مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است.

در سفر از مکان های اقامتی استفاده کنید که حفاظت از محیط زیست را رعایت می کنند.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.