گردشگری و توریسم

شیره پزی مانیزان محور توسعه گردشگری است

به گزارش ایرنا باب الله فتحی روز سه شنبه در بازدید از روستای هدف گردشگری مانیزان اظهار داشت: در حال حاضر مقدمات و امکانات مورد نیاز برای برگزاری آیین سنتی شیره پزی مانیزان در حال آماده سازی است.
وی با اشاره به برگزاری مطلوب چندین آیین شیره پزی در روستای مانیزان افزود: این برنامه ها موجب حضور و جذب مسافران و گردشگران بسیاری به این روستا شده است.
فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه استاندار همدان گردشگری را یکی از محورهای مهم توسعه قرار داده است بیان کرد: در این راستا تمام تلاش مجموعه شهرستان را به کار گرفته ایم تا بتوانیم گردشگری مانیزان و سایر حوزه ها را تقویت کنیم.
فتحی روند آماده سازی روستا و تجهیز محل برگزاری آئین شیره پزی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تاکنون برای آسفالت ورودی روستا، محل برگزاری مراسم و دیگر امکانات این آیین حدود 6 میلیارد ریال از محل اعتبارات گردشگری هزینه شده است.
وی تاکید کرد: به طور قطع حضور گردشگران و مسافران بی شمار در آیین شیره پزی سنتی مانیزان، موجب رونق گردشگری و توسعه منطقه می شود و این توسعه اشتغالزایی را نیز به دنبال دارد.
معاون استاندار همدان همچنین در بازدید از منطقه دره جوزان ملایر و روند برداشت انگور بیان کرد: این منطقه مرکز تاکستان ها و تولید انگور ملایر است که بزودی نمایندگان فائو از این منطقه بازدید می کنند.
فتحی با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی انگور دره جوزان ملایر در دست اقدام است ادامه داد: 25 مهر ماه امسال شاهد حضور و بازدید کارشناسان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) از منطقه دره جوزان ملایر هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد: با اقدامات و پیگیری های شبانه روزی که انجام شده، بتوانیم به زودی شاهد ثبت جهانی انگور ملایر در سازمان فائو باشیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز افزود: روستای مانیزان قابلیتی ویژه در توسعه صنعت گردشگری دارد که هر ساله توجه شمار زیادی از هموطنان را در سراسر کشور به خود جلب می کند.
ابراهیم جلیلی ادامه داد: امسال از محل اعتبارات شاخص های توسعه اقتصادی، مبلغی را برای آماده سازی روستا و محل برگزاری مراسم در نظر گرفتیم.
وی بیان کرد: با توجه به تقارن برگزاری آیین شیره پزی سنتی مانیزان با ایام محرم، روند برگزاری مراسم تغییر کرده است و بخشی از برنامه ها متناسب با این ایام است.
به گزارش ایرنا، مانیزان واقع در منطقه دره جوزان ملایر، یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان ملایر است که برگزاری آیین شیره پزی آن در سال 1390 ثبت ملی شد.
امسال برای نهمین سال است که این آیین با حضور شمار زیادی از گردشگران در پنجم مهرماه برگزار می شود.
7528/2087

انتهای پیام /*


اقتصاد


انگور


مراسم شيره پزي


فرماندار ويژه ملاير