گردشگری و توریسم

حادثه برزیل اهمیت مدیریت بحران در موزه‌ها را آشکار کرد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ادوارد کارلوس وسکوز سورانو روز سه شنبه در همایش- کارگاه آموزشی مدیریت موزه در زمان بحران اظهار کرد: پیشگیری و تخصیص خسارات در راستای حفاظت از میراث فرهنگی هدف ماست.
وی افزود: وقتی دو هفته پیش موزه 200 ساله ریو دو ژانیرو برزیل در آتش سوخت، میلیونها قطعه اثر تاریخی از بین رفت و نتیجه سالها تحقیق و خاطرات مردم این سرزمین نابود شد.
هماهنگ‌کننده و ظرفیت‌ساز ایکوم جهانی تاکید کرد: ایجاد سیاست‌ها و افزایش آگاهی در خصوص میراث فرهنگی، سرمایه‌گذاری برای نسل آینده است.
وی ادامه داد: ما با برگزاری سیمنارهای آموزشی سعی داریم اقداماتی انجام دهیم که ریسک خطرات تهدیدکننده برای میراث بشر را کاهش دهیم.
نماینده ایکوم جهانی عنوان کرد: ایکوم با بیش از چهار هزار متخصص موزه در 138 کشور جهان به حفاظت از میراث‌های در خطر مشغول است.
وی ادامه داد: هدف از کارگاه تهران، افزایش آگاهی و دانش موزه‌داران در راستای حفظ و حراست از میراث فرهنگی در زمان بحران‌هاست.

** دبیر کمیسیون ملی یونسکو: بازدید از موزه در بسیاری کشورها برای کودکان رایگان است
دبیر کمیسیون ملی یونسکو نیز در این کنفرانس گفت: یونسکو و ایکوم برادران هفتاد ساله هستند.
حجت اله ایوبی افزود: در یونسکو نیز مصوبه‌ای برای حفاظت از میراث فرهنگی در شرایط بحران وجود دارد و ما در ماموریت‌ها نزدیک و هم‌سو هستیم.
وی ادامه داد: مهم‌ترین راه حفظ میراث فرهنگی، تغییر باور مردم برای برای اهمیت قائل شدن به میراث فرهنگی و دانستن این نکته است که میراث مردم هر منطقه اصلی‌ترین سرمایه آنهاست که اگر این چنین شود خود مردم در بحرانی‌ترین شرایط آن را حفظ خواهند کرد.
ایوبی یادآور شد: آموزش و بازدید کودکان از موزه‌ها باید از دوره مدارس شروع شود کما اینکه بازدید از موزه‌ها در بسیاری از کشورها برای کودکان رایگان است و آنها با این آموزش، حافظان میراث برای فردا هستند.

** موزه‌های تهران آمادگی بحران ندارند
رییس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این کنفرانس اظهار کرد: تهران 105 موزه دارد که به دلیل قدمت زیاد ساختمان آنها به استحکام بنا و نگهداری آنها توجه کمتری شده است.
حسن خلیل‌آبادی افزود: در شهر تهران گاهی برای یک بارندگی عادی، آمادگی نداریم به همین ترتیب در بحران‌های برزگی مثل زلزله و طوفان، موزه‌های ما آسیب‌پذیرند.
وی ادامه داد: اغلب موزه‌های ما در مناطق ناپایدار شهری قرار دارند و پارلمان شهری تهران باید برای پایدار کردن شرایط این موزه‌ها برنامه داشته باشد.
** رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی: برای روز مبادا آماده شویم
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این کنفرانس گفت: با توجه به استعداد طبیعی کشور ما در بحران‌های طبیعی باید این دوره زودتر برگزار می شد.
سید محمد بهشتی افزود: در قرن اخیر، کشور ما دو بار با بحران انسان‌ساز اشغال شده است و با بیش از 30 زلزله مخرب از جهت بحران‌های طبیعی هم کشور حادثه‌های غیر مترقبه هستیم.
وی تصریح کرد: کشوری که در طول تاریخ بی‌قرار بوده، به ما آموخته که بین دو بحران زندگی کنیم و خود را برای روز مبادا آماده نگه داریم.
بهشتی تاکید کرد: برای مواجهه با بحران ابتدا باید از ذهن خود شروع کنیم تا از حوادث و بحران‌ها متعجب نشویم.
وی ادامه داد: اگر اکنون با این فشار اقتصادی به چهره مردم بنگریم کاملا عادی و بدون نگرانی است چون مردم ما به بحران عادت داشته و می‌دانند که چگونه با آن کنار بیایند.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار داشت: موزه‌داران به عنوان اولین کسانی هستند که در ایران به دنبال استفاده از تجربیات بین‌المللی برای مدیریت در مواقع بحران هستند چون با چیستی و میراث فرهنگی مردم سر و کار دارند.
بهشتی گفت: موزه‌های ایران در یکصد سال اخیر برخلاف عراق و افغانستان به خوبی در مقابل جنگ و حوادث حفظ شده‌اند اما این کافی نیست.
وی ابراز امیدواری کرد با برگزاری این دوره‌های آموزشی، خطرات برای موزه‌های کشور با مدیریت درست به حداقل برسد.

** رییس کمیته ملی موزه‌های کشور: ایران پشتیبان حفظ میراث بشری است
رییس کمیته ملی موزه‌های کشور نیز در این کنفرانس اظهار داشت: برگزاری این دوره آموزشی در نشست 2016 ایکوم در میلان ایتالیا تعیین شد.
احمد محیط طباطبایی افزود: قرار گرفتن در خاورمیانه که مرکز بحران‌های سیاسی و اجتماعی و طبیعی است ما را موظف می‌کند به اینکه از موزه‌های خود به عنوان میراث ارزشمندمان حفاظت کنیم و ایران همواره به عنوان یک حامی و پشتیبان برای حفظ میراث بشری و هم‌جواری و صلح قلمداد می‌شود.
به گزارش ایرنا، دوره مدیریت موزه در زمان بحران با هدف تقویت توان حرفه‌ای موزه‌های کشور در جهت شناسایی و رفع خطرات به علاوه اتخاذ راهکارهای موثر در مواجهه با بحران از طریق کارگاه‌های علمی و آموزش‌های نظری برای حفظ میراث فرهنگی از 20 تا 22 شهریور با همکاری شورای بین‌المللی موزه‌ها در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می شود.
در این دوره آموزشی، فرندو سامولار مدیر موزه مرکز اسناد، ادوارد کارلوس وسکوز سورانو هماهنگ‌کننده و ظرفیت‌ساز ایکوم جهانی و منیژه هادیان عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی حضور دارند.
فراهنگ**3079**1055

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


ايكوم


موزه