اخبار گردشگری

۵۱ اثر ناملموس و طبیعی ثبت ملی شدند

در جلسه بررسی پرونده های پیشنهادی برای ثبت در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس و طبیعی ۳۶ پرونده در فهرست ناملموس به ثبت رسید و ۱۵ عنوان پرونده نیز در فهرست میراث طبیعی ثبت شد.

جلسه بررسی پرونده های پیشنهادی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس با حضور کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و مردم شناسان ارشد در این حوزه برگزار شد که در آن جلسه ۳۶ پرونده میراث ناملموس مطرح شد و همه ی آن ها پس از بررسی و تایید کارشناسان در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

پنج پرونده از قم شامل نقاشی پشت شیشه، معرق چوب، هنرمرواربافی، هنرمجلدسازی (صحافی سنتی)، هنرسراجی است که آن ها پس از تایید کارشناسان در فهرست آثار میراث ناملموس ثبت شدند.

مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی همچنین به ثبت هشت پرونده میراث ناملموس در استان فارس اشاره کرد و افزود: دست بافته عشایری ششه درمه، عیدی گردی در روستای شاه رستم (بوانات)، سوروخوانی در منطقه نورآباد و ممسنی، نمدمالی در سپیدان، آبغوره گیری به شیوه سنتی در منطقه دشمن زیاری، مهارت پخت کلوچه و مسقطی شیرازی، مهارت سنتی تهیه شیره انگور در نورآباد ممسنی و مهارت سنتی تهیه قارن قورمه (قورمه شکمی) از جمله پرونده های طرح شده بود که به ثبت میراث ناملموس رسید.

به گفته وی، مهارت ساخت عروسک بومی محلی سراموزه دکتر رهگشای بادرود سفیران صلح و دوستی و شیوه های سنتی بستن گلونی در میران زنان و مردان قوم لک در اصفهان از دیگر پرونده هایی است که به ثبت میراث ناملموس رسید.

پرونده «غلام آق»، حامل میراث فرهنگی زیورآلات ترکمن، آیین مذهبی «حسن حسین» استان گلستان، فن و مهارت «چلنگری» استان گلستان، مهارت سنتی پخت غذای آیینی محلی «ساک» گرگان و «مهدی ملک حسینی» – بیدخوان کتولی – به عنوان گنجینه زنده بشری، بیدخوانی کتول، «ام ایمن دهقان» معروف به «ایمن باجی»، هودی، لالایی مادران ترکمن، از پرونده های استان گلستان است که در فهرست مواریث ناملموس ثبت شدند.

به گفته نظری، در استان قزوین نیز پرونده دانش بومی کشت سنتی گیاهان دارویی منطقه الموت، قیمه نثار قزوین، حلیم سنتی قزوین، قرابیه قزوین، شیرینی حاج کریمی قزوین، شیرینی سنتی بهشتی یا کرکی یا آردی قزوین، باقلوای سنتی قزوین، شیرینی سنتی اتابکی قزوین و سنت همیاری و تعاون در هوار هانیه در استان کردستان و دو اثر «رزیف» و «هدر» دراستان هرمزگان در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسید.

همچنین به گفته علی قمی اویلی، رئیس گروه میراث طبیعی دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی در کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی، ۱۵ اثر از استان های اصفهان، گلستان، قزوین و بوشهر واجد ارزش ثبت شناخته شدند.

در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی، ۱۹ پرونده در این جلسه از استان های اصفهان، گلستان، قزوین و بوشهر مطرح شد که از این تعداد، ۱۵ پرونده واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی طبیعی شناخته شد.

۱۵ پرونده در کمیته میراث طبیعی درحالی از سوی کارشناسان و صاحبنظران مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد پنج پرونده مربوط به استان اصفهان، پنج پرونده از قزوین و چهار اثر از گلستان و یک اثر طبیعی از استان بوشهر واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی طبیعی شدند.

او پنج اثر از قزوین را شامل چهار چنار کهنسال و یک درخت توت و یک رویشگاه طبیعی گردو و سه چنار استان گلستان ازجمله آثار تصویب شده دانست.

وی درباره آثار طبیعی استان اصفهان گفت: دریاچه نمک بین استان اصفهان، قم و سمنان به صورت مشترک و یک محوطه فسیل در فسیل آباد، سه درخت کهنسال چنار و چشمه آب معدنی آب سرخ از جمله آثار طبیعی این استان است که واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی طبیعی شناخته شدند.

قمی اویلی همچنین به یک اثر طبیعی در بوشهر اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار یکی از گونه های منحصر به فرد درخت چـِش (بابِلی بهمنی) در استان بوشهر در فهرست آثار ملی طبیعی ثبت شد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.