گردشگری و توریسم

6 اثر میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی شد

مسعود شفیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پوشاک محلی زنانه، پوشاک محلی مردان ایل بویراحمد و غذاهای سنتی کلگ و گوشت و دم پخت گوشتی از مهمترین آثار ثبت شده کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری بوده است.
شفیعی گفت: 59 اثر میراث معنوی این استان شامل صنایع دستی و آیین ها و سنت های مردم کهگیلویه و بویراحمد به ثبت ملی رسیده است.
وی بیان کرد: 691 اثر غیرمنقول در کهگیلویه و بویراحمد شامل تپه‌ها، حمام‌ها، محوطه‌ها و گورستان‌های تاریخی تاکنون ثبت ملی شده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرمت 12بنای تاریخی از دیگر اقدامات برای حفظ مواریث کهن نیاکان ایرانی در سال جاری است.
شفیعی اظهار داشت: ساماندهی بافت تاریخی دهدشت، پل تاریخی پریم، پل پاتاوه، قلعه عزیزی، چهار خانه تاریخی از جمله بناهای تاریخی مرمت شده در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی عنوان کرد: این طرح‌ها با حدود هفت میلیارد ریال اعتبار مرمت شده است.
شفیعی همچنین از کشف تعرض به هفت بنای تاریخی این استان در سال جاری خبر داد و گفت :متخلفان به دستگاه قضایی معرفی شدند.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت بناهای تاریخی به عنوان میراث ارزشمند گذشته که می تواند باعث جذب هزاران گردشگر و رونق اقتصادی شود گفت: حفاظت از بناهای تاریخی در اولویت برنامه های دولت دوازدهم است.
وی ابراز داشت: 500 بنای تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که برای مرمت آنان سالیانه حداقل 60 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی گفت: تاکنون 731 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:61 آسیاب، 50خانه تاریخی،40 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه، 19گورستان، 17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.
کهگیلویه و بویراحمد بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی ها جزیی از خاک تمامی حکومت های ایران بود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد. این استان بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
8143/1662

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


آثار ملي


كهگيلويه و بويراحمد