گردشگری و توریسم

مستند ‘سردشت’ رونمایی شد

جلیل جباری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: این مستند 10 دقیقه ای با فرمت 4k و با بهره گیری از جدیدترین روش های فیلمبرداری تولید شده است.
وی با بیان اینکه مستند ‘سردشت’ یکی از هفت مجموعه مستند ‘آذربایجان غربی سرزمین زیبائی ها’ است که به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی تولید شده، گفت: در این مجموعه جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری شهرهای ارومیه، مهاباد، خوی، ماکو، تکاب، پیرانشهر و سردشت معرفی شده است.
وی ادامه داد: این مجموعه کار مشترک امیدشکریازی و فرهاد کنعانی از مستندسازان برجسته منطقه است.
به گزارش ایرنا سواحل زیبای رودخانه زاب، چشمه کانی گراوان، آبشار شلماش و پل قلاتاسیان تنها بخشی از جاذبه طبیعی و تاریخی نگین سبز آذربایجان غربی به شمار می رود.
پل قلاتاسیان در مسیر جاده پیرانشهر به سردشت و در مسیر فرعی روستای نبی آوا به سپیداره قرار گرفته و عنوان آن از قلعه « قلعه تاسیان » مشتق شده است که مربوط به دوره ساسانی می باشد و بقایای آن هنوز هم در قسمت شمالی این پل و به فاصله کمی از آن قرار دارد.
تاریخ ساخت بنا ( پل ) مربوط به دوران قبل از اسلام می باشد و صخره ای بودن بستر رودخانه و وجود صخره های طبیعی مانع از انجام عملیات پی سازی در این پل شده است و پایه ها را بدون پی سازی مستقیم روی صخره ها سوار کرده اند.
آبشار شلماش با دره‌ای سرسبز در کنار جنگل‌های پراکنده، در نزدیکی شهر سردشت واقع شده و از شاخه‌های رودخانه زاب کوچک محسوب می‌شود؛ این آبشار که در واقع از سه آبشار تشکیل شده هم اکنون به صورت منطقه‌ای تفریحی درآمده و همه ساله به خصوص در فصل گرما هزاران نفر از مناطق مختلف و به خصوص از شهرهای کردنشین برای دیدن آن عازم سردشت می‌شوند.
یکی دیگر از جاذبه های مهم گردشگری سردشت چشمه آب معدنی گراوان بوده که در فاصله 2 کیلومتری شهرستان ربط و 12 کیلومتری شمال شرقی سردشت واقع شده است؛ کانی‌ گراوان از چشمه های آب معدنی است که املاح محلول در آن حداقل یک گرم در لیتر بالغ می گردد.
چشمه در کنار روستایی بنام کانی گویز در جنوب شرق حوضه زاب قرار گرفته و آب جوشان از آن بیرون می آید و در کل این چشمه معدنی و گازدار است و حتی در امور پوست درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.
آب چشمه پس از جریان در سطح زمین از خود موادی برجای می گذارد و به دنبال آن روز به روز بر حجم توده ی مخروطی شکل و زیبای آن افزوده می شود؛ آب آن از نظر معالجه امراض جلدی شهرت داشته و خواص درمانی و بیوفیزیولوژیکی دارد.
3072/3214

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


مستند سردشت


آذربايجان غربي