گردشگری و توریسم

ماندگاری صنایع دستی در گرو اقتصادی شدن آن است

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ جلیل بالایی روز یکشنبه در همایش تجلیل از دریافت کنندگان نشان ملی اصالت و پیشکسوتان و فعالان صنایع دستی استان در سرسرای اجتماعات هتل پارسیان کرمانشاه، افزود: اگر صنایع دستی اقتصادی نشود تنها افرادی که درآمد و شغل های پایدار دیگری دارند می توانند در این عرصه فعالیت کنند.
وی تاکید کرد که هنرمندان صنایع دستی همچنین باید با ایجاد خلاقیت و نوآوری، طرح های جدیدی از محصولات ارائه دهند و از این طریق به اقتصادی کردن این تولیدات کمک کنند.
وی تصریح کرد که برای کمک به ایجاد نوآوری در صنایع دستی با جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری استان تفاهم نامه همکاری منعقد کرده ایم و انتظار داریم هنرمندان و صنعتگران نیز در این راستا همراهی کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه با تقدیر از تلاش هنرمندان صنایع دستی استان، گفت: با همت هنرمندان و صنعتگران، صنایع دستی امروز وارد متن جامعه شده است.
او اظهار داشت: در گذشته صنایع دستی متاسفانه در حاشیه بود اما امروز در نظام مدیریت و برنامه ریزی استان در اولویت قرار گرفته و به تدریج از حاشیه به متن آمده است.
بالایی به ایجاد مجمع صنایع دستی در استان اشاره کرد و افزود: با تلاش هنرمندان، صنایع دستی امروز دارای نهاد مستقل شده و این نهاد می تواند به نمایندگی از فعالان این عرصه مطالبات و خواسته های خود را مطرح کند و همچنین صنایع تولیدی خود را نیز معرفی نماید.
وی در ادامه به سال حمایت از کالای ایرانی که از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است اشاره کرد و گفت: صنایع دستی نماد و مصداق بارز کالای ایرانی است و برای تقویت نیاز به حمایت همه مردم دارد.
بالایی همچنین به سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور اشاره کرد و افزود: صنایع دستی می تواند به عنوان یکی از کالاهای ناب ایرانی صادر شود و در این راستا در کمیته گردشگری اتاق بازرگانی نیز مقرر شده که برای هنرمندان صنایع دستی کارت بازرگانی صادر شود تا بتوانند محصولات خود را صادر کنند.
وی یادآوری کرد که صنایع دستی استان از گذشته تاکنون نسل به نسل منتقل شده و امروز باید مانع از فراموشی رشته های آن شویم.
استان کرمانشاه به دلیل پیشینه قدیمی و فرهنگ مردمان آن یکی از مهدهای صنایع دستی و هنرهای سنتی است که آوازه جهانی دارد.
جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک کاری چوب و ریزه کاری چوب، نمد مالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیورآلات محلی، چیخ بافی و فلزکاری را می توان از جمله صنایع دستی کرمانشاه نام برد.
همچنین دوخت های سنتی (رودوزی)، گلیم گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبد بافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگارگری، خراطی و مجسمه سازی از جمله دیگر تولیدات کنونی استان کرمانشاه است.
ماشته بافی، دواتگری سنتی (مسگری)، علامت سازی یا علم سازی، دباغی سنتی، هور بافی، جاجیم بافی، رنگریزی سنتی، داور بافی (سیاه چادر)، موج بافی را می توان از جمله صنایع دستی فراموش شده استان کرمانشاه دانست که در گیلانغرب، کرمانشاه، دالاهو، اورامانات، سومار و در میان عشایر استان بیشتر وجود داشته است.
اگرچه آمار دقیقی از تعداد هنرمندان صنایع دستی در استان کرمانشاه وجود ندارد اما معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه می گوید: براساس جوازهای تاسیس و پروانه های بهره برداری که صادر شده اسامی 10 هزار و 500 نفر از هنرمندان این حوزه در سامانه این اداره کل ثبت شده است.
آمارهای غیررسمی نیز حکایت از فعالیت حدود 70 هزار نفر در حوزه صنایع دستی در استان کرمانشاه دارد که در 250 رشته از جمله گلیم، گیوه، معرق، منبت، لباس های محلی و سراجی سنتی بیشترین فعالیت را دارند.
3033/8066

انتهای پیام /*


فرهنگي


صنايع دستي


همايش تجليل


نوآوري