گردشگری و توریسم

ثبت شهر ملی سوزندوزی حاصل هنر زنان بلوچ است

به گزارش ایرنا علیرضا جلالزایی روز یکشنبه در آیین جشن ملی شدن ایرانشهر به عنوان شهر سوزن دوزی اظهار داشت: گاها حاصل دسترنج سوزن دوزان استان توسط عده ای دلال و سودجو به قیمت ناچیز خریداری شده و به قیمت گزاف در خارج از کشور به فروش می رسد.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از سودجویی دلالان اقداماتی نظیر شناسایی و شناسنامه دار کردن هنرمندان صنعتگر فعال این عرصه در دستور کار قرار گرفته است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان وجود پیشکسوتان صاحب نام در ایرانشهر را یکی از عوامل مؤثر در انتخاب این شهرستان به‌ عنوان شهر ملی سوزن دوزی دانست و گفت: شاخص ‌ترین و مشهورترین سوزن‌ دوز بلوچ، مهتاب نوروزی است که آوازه‌ای جهانی دارد.
وی گفت: ظرافت و زیبایی و هندسی بودن سوزن دوزی بلوچ یکی از دلایلی است که باعث شد ایرانشهر در میان 31 استان با ثبت ملی به جایگاه واقعی خودش برسد.
جلالزایی بیان کرد: امیدواریم به دنبال ثبت ملی ایرانشهر زمینه ثبت جهانی آن هم فراهم شود تا با ثبت جهانی این شهر، مشکلاتی که گریبان گیر زنان و دختران سوزن دوز است مرتفع شود.
وی افزود: با ثبت ایرانشهر زمینه ای فراهم شده تا بتوانیم صادرات چمدانی محصولات سوزن دوزی را به صادرات گمرکی تبدیل کنیم.
به گزارش ایرنا، ایرانشهر پنج مرداد امسال به عنوان شهر ملی سوزن دوزی انتخاب شد.
زنان و دختران هنرمند سوزن دوز با ظرافت دست و حرکت سوزن نقش و نگارهای دل انگیزی بر لایه سطحی پارچه می آفرینند و ذوق و روح پرمایه خود را با حرکت سوزن و نخ بر پارچه حک می کنند.
ایرانشهر علاوه بر سوزن دوزی در دیگر رشته‌ های صنایع دستی از جمله حصیربافی، سکه دوزی، زیورآلات تزئینی، گلیم بافی، طراحی و دوخت لباس نیز در کشور مطرح است.
20 تعاونی سوزن دوزی با افزون بر 140 نفر عضو در ایرانشهر به ثبت رسیده است.
ایرانشهر از توابع سیستان و بلوچستان در 337 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع شده است.
7316 **6081

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


صنایع دستی


سوزندوزی