گردشگری و توریسم

احیای فرهنگ بومی رسالت شهرداران شهرهای تاریخی جهان است

به گزارش شامگاه شنبه ایرنا از روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری شیراز، حیدر اسکندرپور در شانزدهمین اجلاس جهانی اتحادیه شهرهای تاریخی در شهر بورسای کشور ترکیه افزود: فرآیند جهانی شدن، به مثابه پدیده ای جامعه شناختی و اثرگذار بر تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی زندگی انسانها است که منجر به یکسان سازی فرهنگ ها و تضعیف فرهنگ های بومی خواهد شد، حال آنکه حیات شهرهای تاریخی دنیا و تداوم کنشگری آنها در عرصه های ملی و بین المللی به اصالت، ماهیت و پیشینه فرهنگی آنها وابسته است.
وی با بیان این مطلب که امروز شهرهای تاریخی با یک چالش جدی در زمینه فرهنگ روبرو هستند، اظهار داشت: پدیده جهانی سازی، جهان را دهکده ای کوچک و فرهنگ را به عنوان مقوله ای واحد و احتمالاً نمایشی تعریف می کند که در این مسیر، خرده فرهنگ ها و فرهنگ های اصیل و بومی کشورهای کوچک و شهرهای تاریخی، تحت سیطره این فرهنگ جهان شمول، فراموش می شوند که از این رو حکومت های محلی و مجموعه مدیریت شهری باید بدانند چطور عمل کنند تا ضمن تعامل با فرهنگ جهانی، جهانی از فرهنگ های متعدد داشته باشیم نه یک فرهنگ غالب جهانی تبدیل شویم.
شهردار شیراز در سخنرانی خود در اجلاس جهانی اتحادیه شهرهای تاریخی، تحقق وجود جهانی با تکثر فرهنگ های اصیل را منوط به ارائه برنامه های منسجم فرهنگی و هنری با محوریت برگزاری رویدادها و فستیوال های بین المللی و رویکرد اقتصادی دانست و گفت: این نوع برنامه ریزی هم حفظ میراث و گسترش زیرساخت های فرهنگی شهرهای بزرگ را به دنبال دارد و هم با پویا کردن اقتصاد شهرهای تاریخی، موجب ادامه حیات آنها در بستر اصالت و ماهیت خودشان می شود.
اسکندرپور با اشاره به تجربه شهر تاریخی شیراز در این زمینه گفت: مجموعه شهرداری شیراز با رویکرد بازآفرینی شهری بر مبنای فرهنگ اصیل، اقداماتی در بافت های تاریخی و ارزشمند شهری انجام داده است که با در نظر گرفتن ساکنان به عنوان محور اصلی، منجر به تبیین هویت محلی، تقویت حسِ تعلق به مکان، همبستگی اجتماعی و تعامل بین خرده فرهنگ ها اعم از قومیت ها، ملیت ها ، نژادها و … شود.
شهردار شیراز شبکه سازی، آموزش و توانمندسازی را از جمله ابزارهای اجرای این اقدامات در این شهر برشمرد و گفت: ارائه آموزش های اجتماعی به ساکنان از طریق تأسیس نهادهای تسهیلگر به عنوان واسط میان مجموعۀ حاکمیت محلی و ساکنان، اولین گام در این مسیر بوده و همچنین با هدف تقویت اقتصاد خلاق، با ایجاد زمینه برای ارائه محصولات و خدمات برآمده از فرهنگ، هنر و ارزش های بومی مشارکت ساکنان را در کسب منفعت از مزایای جهانی شدن فرهنگی بومی افزایش داده ایم.
شهردار شیراز رسالت حکومت های محلی را در مواجهه با دوگانگی فرهنگِ جهانی و جهانِ فرهنگی، ایفای نقش تسهیل کننده برای احیای فرهنگ بومی، معرفی آن به دیگر شهرهای دنیا و حمایت از مقاومت فرهنگی در برابر تغییر و دگرگونی دانست و یادآوری کرد: این اقدام فرآیندِ جهانی شدن را به سمت ایجاد جهانی با تکثر و تعدد فرهنگی، سوق داده و تقویت اقتصاد محلی و بهبود وضعیت معیشت را به دنبال خواهد داشت.
اسکندرپور تأکید کرد: در عصری که فرآیند فضازدایی از شهرها به دلیل رواج استفاده از فضاهای مجازی ارتباط جمعی، رو به گسترش است، حاکمیت محلی وظیفه دارد به تأمین و تجهیز فضاهای شهری بپردازد که علاوه بر پاسخگویی به نیازهای روحی و اجتماعی شهروندان، دعوت کننده جامعه محلی برای تعامل باشند و به عنوان بستری برای کنش ارتباطی، بلوغ اجتماعی و شکل گیری جامعه مدنی عمل کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، تقویت و نهادینه سازی ارزش ها و هنجارهای بومی در میان ساکنان شهرها همچنین پذیرش جهانی شدن و تعامل با سایر فرهنگ های جهان را دو مؤلفه مهم دانست که حکومت های محلی برای انطباق موقعیت‌های محلی با موفقیت جهانی شدن در حوزه‌های فرهنگ و اقتصاد باید به آن توجه کنند تا مصداق عملی این شعار باشند که جهانی بیندیشیم و محلی عمل کنیم.
بر اساس این گزارش، شهردار شیراز برای حضور در شانزدهمین اجلاس جهانی اتحادیه شهرهای تاریخی که 7 تا 9 سپتامبر 2018 (16 تا 18 شهریور ماه 97) در شهر بورسا برگزار می شود، به ترکیه سفر کرده است.
شیراز در این اجلاس، نامزد عضویت در هیأت مدیره اتحادیه شهرهای تاریخی و همچنین نامزد میزبانی هفدهمین دوره این اجلاس است که در سال 2020 برگزار خواهد شد.
علاوه بر شیراز، هفت شهر دیگر جهان از جمله کازان (روسیه)، بلرت (استرالیا)، اودسا (اوکراین)، چنگدو (چین)، تاینان (چین تایپه)، الخلیل (فلسطین) و یزد (ایران) نامزد میزبانی هفدهمین اجلاس هستند که انتخاب محل برگزاری بر اساس رأی اعضای هیأت مدیره در روز پایانی اجلاس صورت می گیرد.
9873/ 2027

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


شهرهاي تاريخي جهان


شهرداري شيراز